Využití informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F22%3A10449471" target="_blank" >RIV/00216208:11410/22:10449471 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://vydavatelstvi.pedf.cuni.cz/index.php/2022/10/26/vyuziti-informacnich-a-komunikacnich-technologii-ve-vzdelavani/" target="_blank" >https://vydavatelstvi.pedf.cuni.cz/index.php/2022/10/26/vyuziti-informacnich-a-komunikacnich-technologii-ve-vzdelavani/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Využití informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání
Popis výsledku v původním jazyce
Publikace se zabývá využíváním informačních a komunikačních technologií (ICT) ve vzdělávání a učení. V úvodu stručně popisuje historii a vývoj ICT v kontextu učení a vzdělávání. Následně se věnuje konceptu Průmyslu 4.0 a digitalizaci a s těmito fenomény pracuje v oblasti vzdělávání, kde vysvětluje nové paradigma Vzdělávání 4.0, funkční model vzdělávání v celoživotním kontextu.V dalších kapitolách pak představuje možnosti a trendy vzdělávání s využitím ICT, zahrnující hromadné otevřené kurzy - Massive Open On-line Courses (MOOCs), cloudové LMS (cloudové learningové manažerské systémy), gamifikaci, personalizované učení, mikroučení a mikrokurzy, online semináře (webináře, videosemináře, mobilní semináře), online konference (videokonference, webkonference, mobilní konference), sociální sítě, online kooperace (chat, sdílení projektů, okamžité připomínkování), mobilní učení, virtuální realitu, rozšířenou realitu (Augmented reality), online kurzy, školy, univerzity (všechny formy distančního vzdělávání, veřejné online akademie (Khanova akademie), online encyklopedie, knihovny, dokumenty (wikipedia, Google books, Google photos),počítačové hry ve vzdělávání a videopřednášky.Podrobně rozebírá didaktický proces a didaktické metody při využívání informačních technologií. Poukazuje na invarianci didaktického procesu jako fundamentální dynamickou interakci mezi vzdělavatelem a učícím se subjektem, ve kterém se vyučuje obsah učiva za pomocí didaktických metod, a to právě i s využitím ICT. Analyzuje dvě didaktické metody - virtuální co-teaching a převrácenou učebnu, na kterých demonstruje vhodnost využití a zapojení ICT. V rámci kapitoly virtuálního co-teachingu seznamuje čtenáře s již proběhlými výzkumy a jejich výsledky. Celoživotní učení s využitím ICT je námětem další části, kde publikace zdůrazňuje význam online učení a aplikací v celoživotním formálním, neformálním a informálním učení.Příklady dobré praxe využití informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání jsou předloženy v oblastech programování, matematiky, geografie, biologie, tvorby videa, animací a robotiky. Jednotlivé příklady jsou zasazeny do didaktických rámců a vybaveny praktickými návody, jak by měla vypadat výuka, jaké ICT prostředky by se měly využívat a jakým způsobem by měla být zajištěna motivace žáků či studentů. Klade také důraz na přesahy v jednotlivých výukových oblastech do jiných disciplín.Publikace předkládá nejnovější výsledky výzkumů ohledně distančního studia a online výuky. Shrnuje tyto výsledky a vyvozuje možné závěry ohledně efektivity online vzdělávání. V úvahu bere i dopad pandemie Covid-19 na rozvoj online platforem. Sumarizuje nedostatky a klady těchto forem učení a vzdělávání. V závěru se publikace zaobírá kyberbezpečností a ochranou dat. Neopomíná i nové nařízení ochrany osobních údajů - GDPR a stručně shrnuje jeho základy.
Název v anglickém jazyce
Use of information and communication technologies in education
Popis výsledku anglicky
The publication deals with the use of information and communication technologies (ICT) in education and learning. The introduction briefly describes the history and development of ICT in the context of learning and education. Subsequently, he deals with the concept of Industry 4.0 and digitization and works with these phenomena in the field of education, where he explains the new paradigm of Education 4.0, a functional model of education in a lifelong context.In the following chapters, it presents the possibilities and trends of ICT education, including Massive Open On-line Courses (MOOCs), cloud LMS (cloud learning management systems), gamification, personalized learning, microlearning and microcourses, online seminars (webinars, video seminars, mobile seminars), online conferences (videoconferences, webconferences, mobile conferences), social networks, online cooperation (chat, project sharing, instant commenting), mobile learning, virtual reality, augmented reality, online courses, schools, universities (all forms of distance learning, public online academies (Khan Academy), online encyclopedias, libraries, documents (wikipedia, Google books, Google photos), computer games in education and video lectures.It discusses in detail the didactic process and didactic methods in the use of information technologies. It points to the invariance of the didactic process as a fundamental dynamic interaction between the educator and the learning subject, in which the content of the curriculum is taught using didactic methods, including the use of ICT. It analyzes two didactic methods - virtual co-teaching and inverted classroom, on which it demonstrates the suitability of using and involving ICT. Within the chapter of virtual co-teaching, it acquaints the reader with previous research and its results. Lifelong learning using ICT is the subject of the next part, where the publication highlights the importance of online learning and applications in lifelong formal, non-formal and informal learning.Examples of good practice in the use of ICT in education are presented in the fields of programming, mathematics, geography, biology, video production, animation and robotics. Individual examples are set in didactic frameworks and equipped with practical instructions on how teaching should look like, what ICT resources should be used and how pupils or students should be motivated. It also emphasizes overlaps in individual teaching areas into other disciplines.The publication presents the latest research results on distance learning and online teaching. It summarizes these results and draws possible conclusions about the effectiveness of online education. It also takes into account the impact of the Covid-19 pandemic on the development of online platforms. It summarizes the shortcomings and virtues of these forms of learning and education. In conclusion, the publication deals with cybersecurity and data protection. It also does not neglect the new Personal Data Protection Regulation - GDPR and briefly summarizes its foundations.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TL03000133" target="_blank" >TL03000133: Nová metoda vzdělávání pro 21. století: Virtual-Co-Teaching</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7603-346-7
Počet stran knihy
225
Název nakladatele
Karolinum
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—