Dobrovolnictví jako prostředek edukace v pomáhajících profesích
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F22%3A10449768" target="_blank" >RIV/00216208:11410/22:10449768 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=ZKllZX_j-5" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=ZKllZX_j-5</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Dobrovolnictví jako prostředek edukace v pomáhajících profesích
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek se zaměřuje na dobrovolnické aktivity, jak je vnímají studenti učitelských oborů, studenti psychologie a studenti speciální pedagogiky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Provedeno bylo online dotazníkové šetření (celkem 62 respondentů), které se v první části zaměřilo na mapování dobrovolnických aktivit v rámci studia a oblasti společenské praxe, ve kterých byly dobrovolnické aktivity vykonávány. Dále na převažující motivace a percipované přínosy pro příjemce dobrovolných aktivit i na dobu zapojení do těchto aktivit. Druhá část dotazníkového šetření již sledovala názory studentů na možnost promítnutí těchto aktivit do studijních plánů v daných studijních oborech. Ukazuje se, že nejčastěji jsou dobrovolnické praxe vykonávány v bakalářském studiu s tím, že mnoho studentů začíná již na střední škole a pokračuje v navazujícím magisterském studiu. Důležitou motivací je smysluplné naplnění volného času, pomoc ostatním, ale i nabytí zkušeností, osobní rozvoj studenta a možnost získání kreditů. Přínosy byly pociťovány jak ve vztahu ke klientům (kognitivní a sociální rozvoj, naplnění volného času, rozvoj sociálních dovedností), ale také ve vztahu k samotným studentům. Všichni respondenti doporučovali využití dobrovolnických aktivit ve studiu, nejvíce formou povinně volitelného nebo volitelného předmětu. Nebyl vyjádřen souhlas s tím, že by se tyto praxe měly stát povinným předmětem - dobrovolnictví by ztratilo svůj hlavní princip - že je vykonáváno svobodně, na základě rozhodnutí samotného jedince.
Název v anglickém jazyce
Volunteering as a means of education in the assisting professions
Popis výsledku anglicky
The paper focused on volunteer activities. How do students who study teacher education programs, psychologists, and special pedagogy at the Faculty of Education at Charles University perceive volunteer activities. An online questionnaire survey (62 respondents) focused on the mapping of voluntary activities during studies, the area of social practice of volunteer activity, the motivation to perform voluntary activities and the duration of involvement in voluntary activities. The second part of the questionnaire investigated students' opinions on the possibility of projecting these activities into study plans. Volunteer internships are most often carried out during bachelor's studies. Many students start volunteering in high school. Students often continue volunteering in a follow-up master's degree. Students are motivated by the meaningful fulfilment of free time, helping others, gaining experience, personal development and the possibility of obtaining credits. The benefit was recorded in relation to clients (cognitive and social development, fulfilment of free time, development of social skills). Furthermore, the benefit was found in relation to the students themselves. All respondents recommended the use of volunteer activities in their studies, mostly in the form of a compulsory or optional subject. The respondents did not agree that voluntary practices should become a compulsory subject, because volunteerism would lose its main principle - that it is performed voluntarily, based on the person's decision.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Diagnostika a poradenství v pomáhajících profesích
ISSN
2570-7612
e-ISSN
—
Svazek periodika
6
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
6-26
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—