Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

How Rural Schools in Czechia Respond to Parental Preferences: Different Approaches to Students’ Well-Being

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F22%3A10453105" target="_blank" >RIV/00216208:11410/22:10453105 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/44555601:13440/22:43897248 RIV/44555601:13410/22:43897554 RIV/44555601:13430/22:43897554

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=EMzrm37fc1" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=EMzrm37fc1</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.2478/jped-2022-0010" target="_blank" >10.2478/jped-2022-0010</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    How Rural Schools in Czechia Respond to Parental Preferences: Different Approaches to Students’ Well-Being

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Czech parents place particular emphasis on ensuring the overall quality of life of their child when choosing a school. Our study shows how rural state schools understand this demand. A mixed approach was used in our research. In the first step, administrative data from all schools in municipalities with a population of up to 3,000 was used to shortlist 91 schools in demand by both catchment and non-catchment families. In the second step, socio-geographic data on type of municipality, online presentations, and other documents of the shortlisted schools were analysed. In the last step, case studies of 13 schools were prepared on the basis of parent surveys and interviews with stakeholders. We present case studies of three schools with different explicitly expressed approaches to satisfying parental preferences through a specific mix of care for well-being and valued characteristics of the rural environment. Our study adds to the existing literature on school choice and school leadership by describing specific developmental and/or marketing strategies of rural schools based on the real or perceived characteristics of the countryside.

  • Název v anglickém jazyce

    How Rural Schools in Czechia Respond to Parental Preferences: Different Approaches to Students’ Well-Being

  • Popis výsledku anglicky

    Czech parents place particular emphasis on ensuring the overall quality of life of their child when choosing a school. Our study shows how rural state schools understand this demand. A mixed approach was used in our research. In the first step, administrative data from all schools in municipalities with a population of up to 3,000 was used to shortlist 91 schools in demand by both catchment and non-catchment families. In the second step, socio-geographic data on type of municipality, online presentations, and other documents of the shortlisted schools were analysed. In the last step, case studies of 13 schools were prepared on the basis of parent surveys and interviews with stakeholders. We present case studies of three schools with different explicitly expressed approaches to satisfying parental preferences through a specific mix of care for well-being and valued characteristics of the rural environment. Our study adds to the existing literature on school choice and school leadership by describing specific developmental and/or marketing strategies of rural schools based on the real or perceived characteristics of the countryside.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA20-18545S" target="_blank" >GA20-18545S: Žádané školy: Podmínky volby základní školy ve venkovském prostoru</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Pedagogy

  • ISSN

    1338-1563

  • e-ISSN

    1338-2144

  • Svazek periodika

    13

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    SK - Slovenská republika

  • Počet stran výsledku

    23

  • Strana od-do

    105-127

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85146465134