Postupme si dále 2. Mnoho podob interpretace. Metodika inovativních přístupů k prezentaci a interpretaci historických interiérů a exteriérů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F22%3A10455942" target="_blank" >RIV/00216208:11410/22:10455942 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Postupme si dále 2. Mnoho podob interpretace. Metodika inovativních přístupů k prezentaci a interpretaci historických interiérů a exteriérů
Popis výsledku v původním jazyce
Metodika je snahou o revitalizaci a inovaci průvodcovské služby v prostředí historických památek ve správě NPÚ. Tato publikace navazuje na I. díl metodiky Rozvíjíme tradici aneb Od výkladu k interpretaci a jejím účelem je poskytnout nápady, inspirace a metodické postupy, jak doplňovat a proměňovat zaběhnuté způsoby prezentace a interpretace památek a to včetně forem, které vytvářejí paralelu či alternativu prohlídkám s průvodcem. Zohledňuje zahraniční zkušenosti a mezioborové vhledy.Metodika je určena zejména pracovníkům kulturních institucí zabývajících se prezentací kulturního dědictví: předně zaměstnancům Národního památkového ústavu, kteří působí v oblasti návštěvnického provozu - kasteláni, vedoucí návštěvnického provozu, stálí a sezónní průvodci, edukátoři v kultuře aj. Právě tak ale může být zdrojem inspirace pro personál zajišťující zpřístupnění památek v obecním či soukromém vlastnictví, případně ve správě jiné státní nebo nestátní organizace. Pojem kulturního dědictví totiž není determinován vlastnickými vztahy. Rozhodující je zde spíše to, jakým způsobem je přistoupeno k jeho zpřístupňování veřejnosti. V neposlední řadě lze mezi budoucí čtenáře uvést pracovníky v oblasti turistického ruchu, akademickou obec, nebo studenty relevantních studijních oborů. Škála uživatelů je dána tím, že interpretace kulturního dědictví je kolektivním úsilím.Metodika je (v souladu s usnesením vlády ze dne 29. 11. 2017) souhrnem doporučených praktik a postupů, při jejichž dodržení má uživatel jistotu, že dosáhne průkazných výsledků. Současně ponechává čtenáři dostatečný prostor pro jeho vlastní intelektuální, prezentační a tvůrčí práci, protože interpretace kulturního dědictví je bytostně tvůrčím oborem.Schválená metodika "Mnoho podob interpetace" vznikla v rámci výzkumného projektu "Prezentace a interpretace historického prostředí jako nedílná součást kulturní výchovy a vzdělávání v čase nových médií a tzv. tekuté modernity" (DG18P02OVV049), financovaného MK ČR z Programu na podporu aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje národní a kulturní identity na léta 2018 až 2022 (NAKI II).
Název v anglickém jazyce
Many Forms of Interpretation
Popis výsledku anglicky
This methodology called "Many Forms of Interpretation", focuses on alternative ways of presenting and interpreting historical monuments. The methodology is a second part of three methodologies , which are the result of a NAKI project, solved in the years 2018-2022 by the staff of the Czech National Heritage Institute and the Faculty of Education of Charles University.
Klasifikace
Druh
N<sub>metS</sub> - Metodiky schválené orgánem státní správy
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/DG18P02OVV049" target="_blank" >DG18P02OVV049: Prezentace a interpretace historického prostředí jako nedílná součást kulturní výchovy a vzdělávání v čase nových médií a tzv. tekuté modernity</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
Postupme si dále 2
Číslo předpisu
Osvědčení o uznání uplatněné metodiky č. 264, č.j. MK 63702/2022 OVV, Sp. Zn. MK-S 13188/2017 OVV
Technické parametry
Metodika vznikla v rámci výzkumného projektu „Prezentace a interpretace historického prostředí jako nedílná součást kulturní výchovy a vzdělávání v čase nových médií a tzv. tekuté modernity“ (DG18P02OVV049), financovaného MK ČR z Programu na podporu aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje národní a kulturní identity na léta 2018 až 2022 (NAKI II).ISBN 978-80-7580-163-1 ISBN 978-80-7480-170-9 (elektronická verze). Nositelé projektu: Národní památková ústav, (Martina Indrová), a Pedagogická fakulta UK (Kateřina Sládková: katerina.sladkova@pedf.cuni.cz)
Ekonomické parametry
Metodika je distribuována bezplatně mezi kulturní a památkové instituce ČR, je využívána rovněž v oblasti vzdělávání a edukace.
Označení certifikačního orgánu
Ministerstvo kultury ČR
Datum certifikace
—
Způsoby využití výsledku
C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů