Klima učitelských sborů v arabských školách v Izraeli
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F22%3A10457154" target="_blank" >RIV/00216208:11410/22:10457154 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=oTyx5C5R-U" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=oTyx5C5R-U</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/epd.2022.018" target="_blank" >10.5507/epd.2022.018</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Klima učitelských sborů v arabských školách v Izraeli
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem metodologické studie je popsat vlastnosti dotazníku organizačního klimatu škol (OCDQ-RS; Hoy, Tarter & Kottkamp, 1991) na populaci arabských škol v Izraeli. Tento dotazník je v hojné míře používán i v České republice (Urbánek a kol. 2020). Ačkoliv se často pracuje jen s prostým překladem položek dotazníku do jiných národních jazyků, je otázkou, do jaké míry jím měřené faktory klimatu učitelského sboru jsou interkulturně přenositelné. Data pro analýzy byla shromážděna od 820 učitelů z 30 náhodně stratifikovaně vybraných arabských škol v Izraeli v období duben 2019 až březen2021. Na datech byla spočítána položková analýza a byl navržen vlastní index klimatu učitelského sboru. Indexy podpora vedení, angažovanost učitelů a přátelské vztahy ve sboru mají srovnatelné vnitřní konsistence a korelační vztahy podobně jako v USA a v ČR. Index frustrace učitelů postrádá přijatelnou vnitřní konsistenci a index direktivity vykazuje odlišné korelační vztahy s ostatními indexy v porovnání s USA i ČR. Arabští učitelé v Izraeli vnímají direktivní přístup ředitele pozitivně a podpůrně, tedy posilující dobré klima v učitelském sboru.
Název v anglickém jazyce
The climate of the teaching staff in Arab schools in Israel
Popis výsledku anglicky
The aim of the methodological study is to describe qualities of the questionnaire on the organizational climate of schools (OCDQ-RS; Hoy, Tarter & Kottkamp, 1991) on the sample of the population of Arabic schools in Israel. This questionnaire is considerably used in the Czech Republic as well (Urbánek et al. 2020). Although we often work with a mere translation of the items of the questionnaire into other national languages, the question is to what extent the measured factors of teaching staff climate in it are inter-culturally transferable. The data for the analyses were gathered from 820 teachers from 30 Arabic schools in Israel using stratified random sampling in the period from April 2019 through May 2021. The data were used to calculate the item analysis and a characteristic index of teaching staff climate suitable for the given population was proposed. Indices concerning the management support, teachers' engagement and friendly relations in the teaching staff have comparable internal consistency and correlational relationships as were found in the USA and the Czech Republic. The index of teachers' frustration lacks acceptable internal consistency and the directivity index shows different correlational relationships with other indices when compared to the USA and the Czech Republic. Arab teachers in Israel regard the directive attitude of the principal as positive and supportive, thus strengthening good teaching staff climate.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
e-Pedagogium
ISSN
1213-7758
e-ISSN
1213-7499
Svazek periodika
22
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
7-26
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—