Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Klima učitelských sborů v arabských školách v Izraeli

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F22%3A10457154" target="_blank" >RIV/00216208:11410/22:10457154 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=oTyx5C5R-U" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=oTyx5C5R-U</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5507/epd.2022.018" target="_blank" >10.5507/epd.2022.018</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Klima učitelských sborů v arabských školách v Izraeli

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem metodologické studie je popsat vlastnosti dotazníku organizačního klimatu škol (OCDQ-RS; Hoy, Tarter &amp; Kottkamp, 1991) na populaci arabských škol v Izraeli. Tento dotazník je v hojné míře používán i v České republice (Urbánek a kol. 2020). Ačkoliv se často pracuje jen s prostým překladem položek dotazníku do jiných národních jazyků, je otázkou, do jaké míry jím měřené faktory klimatu učitelského sboru jsou interkulturně přenositelné. Data pro analýzy byla shromážděna od 820 učitelů z 30 náhodně stratifikovaně vybraných arabských škol v Izraeli v období duben 2019 až březen2021. Na datech byla spočítána položková analýza a byl navržen vlastní index klimatu učitelského sboru. Indexy podpora vedení, angažovanost učitelů a přátelské vztahy ve sboru mají srovnatelné vnitřní konsistence a korelační vztahy podobně jako v USA a v ČR. Index frustrace učitelů postrádá přijatelnou vnitřní konsistenci a index direktivity vykazuje odlišné korelační vztahy s ostatními indexy v porovnání s USA i ČR. Arabští učitelé v Izraeli vnímají direktivní přístup ředitele pozitivně a podpůrně, tedy posilující dobré klima v učitelském sboru.

  • Název v anglickém jazyce

    The climate of the teaching staff in Arab schools in Israel

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of the methodological study is to describe qualities of the questionnaire on the organizational climate of schools (OCDQ-RS; Hoy, Tarter &amp; Kottkamp, 1991) on the sample of the population of Arabic schools in Israel. This questionnaire is considerably used in the Czech Republic as well (Urbánek et al. 2020). Although we often work with a mere translation of the items of the questionnaire into other national languages, the question is to what extent the measured factors of teaching staff climate in it are inter-culturally transferable. The data for the analyses were gathered from 820 teachers from 30 Arabic schools in Israel using stratified random sampling in the period from April 2019 through May 2021. The data were used to calculate the item analysis and a characteristic index of teaching staff climate suitable for the given population was proposed. Indices concerning the management support, teachers&apos; engagement and friendly relations in the teaching staff have comparable internal consistency and correlational relationships as were found in the USA and the Czech Republic. The index of teachers&apos; frustration lacks acceptable internal consistency and the directivity index shows different correlational relationships with other indices when compared to the USA and the Czech Republic. Arab teachers in Israel regard the directive attitude of the principal as positive and supportive, thus strengthening good teaching staff climate.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    e-Pedagogium

  • ISSN

    1213-7758

  • e-ISSN

    1213-7499

  • Svazek periodika

    22

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    7-26

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus