Jak se proměnil akademický svět pod tlakem na výkon a vykazování
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F23%3A10452686" target="_blank" >RIV/00216208:11410/23:10452686 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Jak se proměnil akademický svět pod tlakem na výkon a vykazování
Popis výsledku v původním jazyce
Analytická studie neoliberální správy akademických institucí se zabývá současnými důsledky tzv. režimu performativity se zaměřením na humanitní a společenské vědy. Popisuje dopady nutnosti vykazovat výsledky a dosahovat excelentních vědeckých výkonů. Studie zmiňuje pozitiva (zmírnění dopadu bibliometrie zařazením peer-review prvků do hodnocení, zrychlení publikačního procesu, Open Access platformy etc.). Zejména však upozorňuje na přetrvávající nežádoucí efekty: proliferaci časopisů, vznik predátorských časopisů, vynucování citací, časový tlak na intelektuální činnost nebo přeměnu dominantního žánru vědeckého výsledku v HSV. V důsledku je pak nejvíce nežádoucím efektem analogie tzv. cargo efektu - symbolická imitace skutečné vědy jejími simulákry.
Název v anglickém jazyce
How the academic world has changed under pressure on accountability
Popis výsledku anglicky
The analytical study of the neoliberal administration of academic institutions deals with the current consequences of the so-called performativity regime with a focus on the humanities and social sciences. It describes the effects of the need to produce results and achieve excellent scientific performance. The study mentions the positives (mitigating the impact of bibliometrics by including peer-review elements in the evaluation, speeding up the publication process, Open Access platforms, etc.). In particular, however, it draws attention to the persisting side effects: the proliferation of journals, the emergence of predatory journals, the enforcement of citations, time pressure on intellectual activity or the transformation of the dominant genre of scientific results in Humanities and in Social Sciences. As the most negative effect consists in what could be called scientific "cargo effect" - i,e, symbolic imitation of effective researc and science with its fake forms.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
K nové vědecké epoše. Globální srovnání deformací vědy
ISBN
978-80-8202-205-9
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
153-166
Počet stran knihy
376
Název nakladatele
Spolok slovenských spisovateľov
Místo vydání
Bratislava
Kód UT WoS kapitoly
—