K jazykovému obrazu ÚSPĚCHU u českých žáků: na cestě za stereotypem úspěšného člověka
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F23%3A10454454" target="_blank" >RIV/00216208:11410/23:10454454 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=uxN-x1LjKR" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=uxN-x1LjKR</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
K jazykovému obrazu ÚSPĚCHU u českých žáků: na cestě za stereotypem úspěšného člověka
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek shrnuje dílčí výsledky dotazníkového šetření uskutečněného v rámci zpracování disertační práce ÚSPĚCH v jazykovém obrazu světa žáků českých základních a středních škol. Zaměříme se na vybrané aspekty žákovské konceptualizace pojmu ÚSPĚCH, který v mnoha ohledech souvisí s edukačním prostředím (vnímání úspěšnosti se akcentuje zejména s nástupem dětí do školy) a zároveň představuje důležitou hodnotu v životě člověka. Žáci v dotazníku odpovídali na sérii otevřených otázek, které měly za cíl sledovat, jaké asociace a konotace si žáci s tímto pojmem spojují. Na základě analýzy jejich odpovědí rekonstruujeme prvotní představu o jazykovém obrazu úspěšného člověka.
Název v anglickém jazyce
On the Linguistic Picture of ÚSPĚCH ("SUCCESS") among Czech Lower Secondary and Upper Secondary School Pupils: Towards the Stereotype of a Successful Person
Popis výsledku anglicky
The paper summarizes partial results of a questionnaire survey conducted within the dissertation The Linguistic Picture of ÚSPĚCH ("SUCCESS") in Lower Secondary and Upper Secondary School Pupils. We focus on selected aspects of pupils' conceptualization of the concept of ÚSPĚCH ("SUCCESS"), which in many ways is related to the educational environment (the perception of success is accentuated especially when children start school) and at the same time represents an important value in a person's life. In the questionnaire, students answered a series of open-ended questions aimed at observing what associations and connotations they associate with this concept. Based on the analysis of their answers, we reconstruct an initial idea of the linguistic picture of a successful person.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60203 - Linguistics
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Didaktické studie
ISSN
1804-1221
e-ISSN
2571-0400
Svazek periodika
15
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
55-65
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—