Znalost slovotvorných komponentů z klasických jazyků jako předpoklad porozumění cizím slovům a jejich zakotvení v jazykovém systému
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F23%3A10466933" target="_blank" >RIV/00216208:11410/23:10466933 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=.S~5WZyCk" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=.S~5WZyCk</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14746/bo.2023.4.2" target="_blank" >10.14746/bo.2023.4.2</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Znalost slovotvorných komponentů z klasických jazyků jako předpoklad porozumění cizím slovům a jejich zakotvení v jazykovém systému
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek se zamýšlí nad tím, jakou roli hrají slovotvorné komponenty z klasických jazyků - především prefixy a prefixoidy - v systému národních jazyků. Jaký vliv má na slovní zásobu postupující globalizace a internacionalizace. Kromě lingvistického pohledu na danou problematiku si příspěvek klade za cíl zmapovat didaktické postupy, které s komponenty z klasických jazyků pracují. Celosvětově je jejich znalost považována za jeden z užitečných pilířů na cestě k jazykové gramotnosti a při studiu dalších jazyků. S postupující globalizací a potřebou komunikovat na mezinárodní úrovni nejen v odborné terminologii jednotlivých oborů zůstává otázkou, jakým způsobem je, nebo by měla být výuka latinských a řeckých morfémů začleněna do jazykového vyučování na různých stupních vzdělávacího systému a jak u žáků potencovat využití jejich znalosti při obohacování slovní zásoby a porozumění nejen odbornému textu v mateřském i cizím jazyce.
Název v anglickém jazyce
Knowing the word components of the classical languages as a precursor to understanding the old wors and their anchoring in the language system
Popis výsledku anglicky
The paper considers the role of word-forming components from classical languages - especially prefixes and prefixoids - in the system of national languages. What effect does advancing globalization and internationalization have on the vocabulary? In addition to a linguistic view of the issue, the paper aims to map the didactic approaches dealing with components from classical languages. Globally, their knowledge is considered one of the useful tools to improve literacy and second language acquisition. With advancing globalization and the need to communicate at international level not only in scientific terminology, the question remains how Latin and Greek morphemes are or should be integrated into language teaching at different levels of the education system and how to enhance pupils' use of knowledge in vocabulary development and comprehension of academic and other texts in mother tongue and foreign language.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60203 - Linguistics
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Bohemistyka
ISSN
1642-9893
e-ISSN
—
Svazek periodika
23
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
PL - Polská republika
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
530-540
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85179062156