Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Znalost slovotvorných komponentů z klasických jazyků jako předpoklad porozumění cizím slovům a jejich zakotvení v jazykovém systému

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F23%3A10466933" target="_blank" >RIV/00216208:11410/23:10466933 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=.S~5WZyCk" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=.S~5WZyCk</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14746/bo.2023.4.2" target="_blank" >10.14746/bo.2023.4.2</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Znalost slovotvorných komponentů z klasických jazyků jako předpoklad porozumění cizím slovům a jejich zakotvení v jazykovém systému

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Příspěvek se zamýšlí nad tím, jakou roli hrají slovotvorné komponenty z klasických jazyků - především prefixy a prefixoidy - v systému národních jazyků. Jaký vliv má na slovní zásobu postupující globalizace a internacionalizace. Kromě lingvistického pohledu na danou problematiku si příspěvek klade za cíl zmapovat didaktické postupy, které s komponenty z klasických jazyků pracují. Celosvětově je jejich znalost považována za jeden z užitečných pilířů na cestě k jazykové gramotnosti a při studiu dalších jazyků. S postupující globalizací a potřebou komunikovat na mezinárodní úrovni nejen v odborné terminologii jednotlivých oborů zůstává otázkou, jakým způsobem je, nebo by měla být výuka latinských a řeckých morfémů začleněna do jazykového vyučování na různých stupních vzdělávacího systému a jak u žáků potencovat využití jejich znalosti při obohacování slovní zásoby a porozumění nejen odbornému textu v mateřském i cizím jazyce.

  • Název v anglickém jazyce

    Knowing the word components of the classical languages as a precursor to understanding the old wors and their anchoring in the language system

  • Popis výsledku anglicky

    The paper considers the role of word-forming components from classical languages - especially prefixes and prefixoids - in the system of national languages. What effect does advancing globalization and internationalization have on the vocabulary? In addition to a linguistic view of the issue, the paper aims to map the didactic approaches dealing with components from classical languages. Globally, their knowledge is considered one of the useful tools to improve literacy and second language acquisition. With advancing globalization and the need to communicate at international level not only in scientific terminology, the question remains how Latin and Greek morphemes are or should be integrated into language teaching at different levels of the education system and how to enhance pupils&apos; use of knowledge in vocabulary development and comprehension of academic and other texts in mother tongue and foreign language.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Bohemistyka

  • ISSN

    1642-9893

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    23

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    PL - Polská republika

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    530-540

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85179062156