Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Foreign language learning motivation and the socioeconomic status of Czech lower secondary students: An analysis of mediating factors

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F24%3A10472629" target="_blank" >RIV/00216208:11410/24:10472629 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=CKC-U0UmT9" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=CKC-U0UmT9</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.ijer.2023.102302" target="_blank" >10.1016/j.ijer.2023.102302</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Foreign language learning motivation and the socioeconomic status of Czech lower secondary students: An analysis of mediating factors

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The relationship between socioeconomic status (SES) and students&apos; English as a foreign language (EFL) learning motivation is an under-researched topic. However, with growing concerns about how SES affects students&apos; academic behaviors and educational outcomes, an investigation of this topic is needed. Applying the L2 motivational self-system theory, we explore, on a sample of 664 Czech lower secondary students, the effect of SES on students&apos; EFL learning motivation and examine whether this effect can be explained by students&apos; attendance at elite schools and their families&apos; use of English while traveling abroad. Structural equation modeling was used to analyze the data. The findings suggest that SES plays an important role in both students&apos; L2 learning experience and ideal L2 self. We found that children of parents with higher SES levels are more likely to attend elite schools and experience trips abroad with their family where English is used to communicate, which can largely explain the effect of SES on students&apos; L2 learning experience and L2 ideal self. Future research into the factors that contribute to language learning motivation among students from different SES levels could further shed light on how the motivation gap can be closed.

  • Název v anglickém jazyce

    Foreign language learning motivation and the socioeconomic status of Czech lower secondary students: An analysis of mediating factors

  • Popis výsledku anglicky

    The relationship between socioeconomic status (SES) and students&apos; English as a foreign language (EFL) learning motivation is an under-researched topic. However, with growing concerns about how SES affects students&apos; academic behaviors and educational outcomes, an investigation of this topic is needed. Applying the L2 motivational self-system theory, we explore, on a sample of 664 Czech lower secondary students, the effect of SES on students&apos; EFL learning motivation and examine whether this effect can be explained by students&apos; attendance at elite schools and their families&apos; use of English while traveling abroad. Structural equation modeling was used to analyze the data. The findings suggest that SES plays an important role in both students&apos; L2 learning experience and ideal L2 self. We found that children of parents with higher SES levels are more likely to attend elite schools and experience trips abroad with their family where English is used to communicate, which can largely explain the effect of SES on students&apos; L2 learning experience and L2 ideal self. Future research into the factors that contribute to language learning motivation among students from different SES levels could further shed light on how the motivation gap can be closed.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA20-05484S" target="_blank" >GA20-05484S: Analýza determinantů sebehodnocení znalostí anglického jazyka a motivace k učení se anglickému jazyku u českých žáků nižšího sekundárního stupně</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    International Journal of Educational Research

  • ISSN

    0883-0355

  • e-ISSN

    1873-538X

  • Svazek periodika

    124

  • Číslo periodika v rámci svazku

    January

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    102302

  • Kód UT WoS článku

    001149941700001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85181068419