Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Czechia: Beyond the communist-democratic dichotomy

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F24%3A10475100" target="_blank" >RIV/00216208:11410/24:10475100 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.4337/9781802208542.00041" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.4337/9781802208542.00041</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.4337/9781802208542.00041" target="_blank" >10.4337/9781802208542.00041</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Czechia: Beyond the communist-democratic dichotomy

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Czechia is an illustrative case of curriculum development in a former Soviet bloc country. We sketch the ideological, epistemological, and pragmatic reasons that led to an emphasis on disciplinary scientific knowledge in the curriculum in the later phases of communist rule. The positive and negative effects of discipline-based and strictly centralised curricular documents are discussed. In the second part of the chapter, we describe the adverse reactions to the curricula of the previous era after the fall of communism and some of their consequences. In the case of the current Czech curricula, the high level of autonomy of schools and focus on key competences have not yet met the expectations of the reformers. Following our account of the two earlier reform types we briefly describe the latest curriculum revision launched in 2021.

  • Název v anglickém jazyce

    Czechia: Beyond the communist-democratic dichotomy

  • Popis výsledku anglicky

    Czechia is an illustrative case of curriculum development in a former Soviet bloc country. We sketch the ideological, epistemological, and pragmatic reasons that led to an emphasis on disciplinary scientific knowledge in the curriculum in the later phases of communist rule. The positive and negative effects of discipline-based and strictly centralised curricular documents are discussed. In the second part of the chapter, we describe the adverse reactions to the curricula of the previous era after the fall of communism and some of their consequences. In the case of the current Czech curricula, the high level of autonomy of schools and focus on key competences have not yet met the expectations of the reformers. Following our account of the two earlier reform types we briefly describe the latest curriculum revision launched in 2021.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Research handbook on curricula and education

  • ISBN

    978-1-80220-853-5

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    444-454

  • Počet stran knihy

    602

  • Název nakladatele

    Edward Elgar Publishing Limited

  • Místo vydání

    Cheltenham

  • Kód UT WoS kapitoly