Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Examining how students overclaim their English as a foreign language knowledge: A novel use of the overclaiming technique

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F24%3A10477023" target="_blank" >RIV/00216208:11410/24:10477023 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=VTg0GwiPj3" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=VTg0GwiPj3</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.stueduc.2024.101338" target="_blank" >10.1016/j.stueduc.2024.101338</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Examining how students overclaim their English as a foreign language knowledge: A novel use of the overclaiming technique

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Student self-reports of knowledge are widely used by researchers and educators, though their accuracy has been questioned due to potential biases. The overclaiming technique (OCT), based on the familiarity ratings of existing (reals) and non-existing (foils) items, has been used to identify accuracy and exaggeration in respondents&apos; self-reports. We developed an original English OCT measure specifically for students who learn English as a foreign language (EFL). Our sample consists of Czech lower secondary students (N = 1391). We show that students&apos; foil claiming relates to their gender, EFL exposure at school, at home, in their free time, and through peers, but not to their school type. School type, however, is a relevant factor in the claiming of reals. Warning about foils relates to lower foil claiming. Further research could examine students&apos; understanding of OCT items through cognitive interviews and extend the use of the OCT to other foreign languages.

  • Název v anglickém jazyce

    Examining how students overclaim their English as a foreign language knowledge: A novel use of the overclaiming technique

  • Popis výsledku anglicky

    Student self-reports of knowledge are widely used by researchers and educators, though their accuracy has been questioned due to potential biases. The overclaiming technique (OCT), based on the familiarity ratings of existing (reals) and non-existing (foils) items, has been used to identify accuracy and exaggeration in respondents&apos; self-reports. We developed an original English OCT measure specifically for students who learn English as a foreign language (EFL). Our sample consists of Czech lower secondary students (N = 1391). We show that students&apos; foil claiming relates to their gender, EFL exposure at school, at home, in their free time, and through peers, but not to their school type. School type, however, is a relevant factor in the claiming of reals. Warning about foils relates to lower foil claiming. Further research could examine students&apos; understanding of OCT items through cognitive interviews and extend the use of the OCT to other foreign languages.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA20-05484S" target="_blank" >GA20-05484S: Analýza determinantů sebehodnocení znalostí anglického jazyka a motivace k učení se anglickému jazyku u českých žáků nižšího sekundárního stupně</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Studies in Educational Evaluation

  • ISSN

    1879-2529

  • e-ISSN

    1879-2529

  • Svazek periodika

    81

  • Číslo periodika v rámci svazku

    81

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    101338

  • Kód UT WoS článku

    001182596200001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85183947763