RESILIENCE RODIN DĚTÍ S PORUCHOU AUTISTICKÉHO SPEKTRA
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F24%3A10492770" target="_blank" >RIV/00216208:11410/24:10492770 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=c7wVX_Ii8a" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=c7wVX_Ii8a</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
RESILIENCE RODIN DĚTÍ S PORUCHOU AUTISTICKÉHO SPEKTRA
Popis výsledku v původním jazyce
Studie vychází z dotazníkového šetření mezi rodinami dětí s poruchou autistického spektra(dále také PAS). Naším cílem bylo prozkoumat, jaká je resilience rodin těchto dětí a co ji může ovlivňovat.Zároveň nás zajímalo, co pomáhá rodičům zvládat náročné situace v každodenním životě. V průběhudotazníkového šetření rodiče zodpovídali otázky jednak v rámci standardizovaného dotazníku FHI (Fa-mily Hardiness Index), dále otázky demografického charakteru a v neposlední řadě také otevřené otázky,které nám měli pomoci lépe pochopit výsledky dotazníku FHI. Výzkumný vzorek zahrnoval 35 rodičů dětís poruchou autistického spektra. Z výsledků vyplývá, že výstupy dotazníku FHI u zkoumaného vzorkudosahují při srovnání s rodinami dětí s jinými obtížemi nižších skórů, ale není zcela možné jednoznačněidenfitikovat faktory, které se na tom podílejí. Jde o komplex charakteristik dítěte a rodinného zázemí.Jako důležitá se ukázala být úroveň jazykových a komunikačních schopností dítěte, to je často provázenoproblémy v sociálním chování a adaptabilitou dítěte, což zvyšuje nároky na péči o dítě. Z hlediska rodinyje třeba brát v úvahu vzdělání a zaměstnání rodičů a podporu ze strany sociálních služeb.
Název v anglickém jazyce
RESILIENCE IN FAMILIES OF CHILDREN WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER
Popis výsledku anglicky
The study is based on a questionnaire survey carried out among families of children with autismspectrum disorder (ASD). Our goal was to investigate the resilience of these families and what factorsinfluence this resilience. We were also interested in what helps parents cope with challenging situations ineveryday life. In the course of the survey, parents answered questions both within the standardized FamilyHardiness Index (FHI) questionnaire, as well as demographic questions and, last but not least, open-endedquestions to help us better understand the results of the FHI questionnaire. The research sample included35 parents of children with autism spectrum disorder. The results show that the FHI questionnaire scoresfor the study sample are lower when compared to families of children with other difficulties, but it is notpossible to clearly identify the factors involved. This concerns a complex set of characteristics of the childand the family environment. The level of the child's language and communication skills has been shown tobe important; this is often accompanied by problems in the child's social behaviour and adaptability, whichincreases the demands on the child's care. In terms of the family, the education level and employment ofthe parents as well as the support provided by social services should be taken into account.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Speciální pedagogika
ISSN
1211-2720
e-ISSN
—
Svazek periodika
34
Číslo periodika v rámci svazku
3-4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
267-285
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—