Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

RESILIENCE RODIN DĚTÍ S PORUCHOU AUTISTICKÉHO SPEKTRA

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F24%3A10492770" target="_blank" >RIV/00216208:11410/24:10492770 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=c7wVX_Ii8a" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=c7wVX_Ii8a</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    RESILIENCE RODIN DĚTÍ S PORUCHOU AUTISTICKÉHO SPEKTRA

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie vychází z dotazníkového šetření mezi rodinami dětí s poruchou autistického spektra(dále také PAS). Naším cílem bylo prozkoumat, jaká je resilience rodin těchto dětí a co ji může ovlivňovat.Zároveň nás zajímalo, co pomáhá rodičům zvládat náročné situace v každodenním životě. V průběhudotazníkového šetření rodiče zodpovídali otázky jednak v rámci standardizovaného dotazníku FHI (Fa-mily Hardiness Index), dále otázky demografického charakteru a v neposlední řadě také otevřené otázky,které nám měli pomoci lépe pochopit výsledky dotazníku FHI. Výzkumný vzorek zahrnoval 35 rodičů dětís poruchou autistického spektra. Z výsledků vyplývá, že výstupy dotazníku FHI u zkoumaného vzorkudosahují při srovnání s rodinami dětí s jinými obtížemi nižších skórů, ale není zcela možné jednoznačněidenfitikovat faktory, které se na tom podílejí. Jde o komplex charakteristik dítěte a rodinného zázemí.Jako důležitá se ukázala být úroveň jazykových a komunikačních schopností dítěte, to je často provázenoproblémy v sociálním chování a adaptabilitou dítěte, což zvyšuje nároky na péči o dítě. Z hlediska rodinyje třeba brát v úvahu vzdělání a zaměstnání rodičů a podporu ze strany sociálních služeb.

  • Název v anglickém jazyce

    RESILIENCE IN FAMILIES OF CHILDREN WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER

  • Popis výsledku anglicky

    The study is based on a questionnaire survey carried out among families of children with autismspectrum disorder (ASD). Our goal was to investigate the resilience of these families and what factorsinfluence this resilience. We were also interested in what helps parents cope with challenging situations ineveryday life. In the course of the survey, parents answered questions both within the standardized FamilyHardiness Index (FHI) questionnaire, as well as demographic questions and, last but not least, open-endedquestions to help us better understand the results of the FHI questionnaire. The research sample included35 parents of children with autism spectrum disorder. The results show that the FHI questionnaire scoresfor the study sample are lower when compared to families of children with other difficulties, but it is notpossible to clearly identify the factors involved. This concerns a complex set of characteristics of the childand the family environment. The level of the child&apos;s language and communication skills has been shown tobe important; this is often accompanied by problems in the child&apos;s social behaviour and adaptability, whichincreases the demands on the child&apos;s care. In terms of the family, the education level and employment ofthe parents as well as the support provided by social services should be taken into account.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Speciální pedagogika

  • ISSN

    1211-2720

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    34

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3-4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    19

  • Strana od-do

    267-285

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus