Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Úroveň komponent hudebnosti studentů Univerzity Karlovy, Fakulty tělesné výchovy a sportu

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11510%2F16%3A10336635" target="_blank" >RIV/00216208:11510/16:10336635 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Úroveň komponent hudebnosti studentů Univerzity Karlovy, Fakulty tělesné výchovy a sportu

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Rytmus pohybu významně ovlivňuje celkový pohybový projev jednotlivce, techniku pohybu a dovednost podat očekávaný pohybový nebo sportovní výkon. Rytmus pohybu může být kultivován rytmem hudby v průběhu cvičení s hudbou. Předpokladem je určitá úroveň hudebních schopností. Cílem výzkumu je zjistit, zda je možné zvýšit u studentů UK FTVS úroveň komponent hudebnosti měřených baterií testů A. Bentleye prostřednictvím jednosemestrální výuky předmětů Gymnastiky, které jsou realizovány ve spojení s hudbou. V předmětech Rytmická gymnastika a Tance si studenti osvojují teoretické poznatky a praktické zkušenosti z hudebně-pohybové výchovy s akcentem na správnou rytmizaci pohybu a podporu pohybové tvořivosti. V baterii testů hudebních schopností byly měřeny čtyři komponenty: zapamatování si melodie, zapamatování si rytmických vzorců, rozlišování výšky tónů a analýza akordů. Na začátku výuky i na konci bylo provedeno měření u 152 studentů a studentek. Posuzován byl rozdíl výsledků jak u jednotlivých studentů, tak při porovnávání skupin. V pretestu se zařadilo, podle dané hodnotící škály jednotlivých testů, do skupin jako "vynikající", "nadprůměrný" a "průměrný" celkem 107 studentů, tedy 70,40 %. I bez cílené úpravy obsahu výuky, která by směřovala k nácviku dovedností přímo souvisejících s obsahem testů, došlo u 63,8 % těchto studentů ke zlepšení. Při vyhodnocení pouze skupiny tří testů, s vynecháním testu analýzy akordů, to bylo 75,5 % studentů. Redukce počtu testů však neměla vliv na výsledky studentů hodnocených jako "podprůměrný" a "slabý". Je tedy možno konstatovat, že poznatky a dovednosti vyučované v předmětech Gymnastiky mohou pozitivně ovlivnit nejen úroveň komponent hudebních schopností, zejména u hudebně více nadaných studentů, ale také mohou současně přispět k rozvoji hudebně-pohybových dovedností a rytmizaci pohybu.

  • Název v anglickém jazyce

    THE LEVEL OF MUSIC ABILITY COMPONENTS OF CHARLES UNIVERSITY STUDENTS, FACULTY OF PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS

  • Popis výsledku anglicky

    Rhythm of movements significantly affects the overall individual movement patterns, movement technique and skill to bring the expected movement or sport performance. The rhythm of movement can be cultivated by rhythm of the music during exercises with music. Certain level of musical ability is a basic prerequisite. The aim of the research is to determine whether it is possible to increase students' level of musicality components measured by A. Bentley battery of tests through one semester of teaching gymnastics subjects, which are implemented in conjunction with the music. Students acquire theoretical knowledge and practical experience in music-movement education with an accent on correct rhythm of movement and support movement creativity in subjects Rhythmic Gymnastics and Dance. Four components of musical abilities were measured in a battery of tests: remembering melodies, remembering rhythmic patterns, distinguishing pitches and chords analysis. Measurements were taken by 152 students at the beginning and end of the semester. Difference between the individual results and between the groups was measured. The pretest ranked 107 students, i.e. 70.8%, according to the rating scales of individual tests into groups as "excellentˮ, "above averageˮ and "averageˮ. Even without targeted adjustments to the lessons content, which would lead to development of the musicality skills, 63.6% of these students improved. When the group was evaluated only with three tests, omitting chords test analysis, 75.5% of students improved. The results of students rated as "below averageˮ and "poorˮ remained the same. It can therefore be concluded that the knowledge and skills taught in Gymnastics lessons may positively affect not only the level of musicality components, particularly in more musically gifted students, but also may simultaneously contribute to the development of music-movement skills and rhythm of movement.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Česká kinantropologie

  • ISSN

    1211-9261

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    20

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    7

  • Strana od-do

    71-77

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus