Aplikace intervenčního programu hudebně-pohybové výchovy do hodin školní tělesné výchovy na ZŠ
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11510%2F17%3A10365390" target="_blank" >RIV/00216208:11510/17:10365390 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.fsps.muni.cz/dokumenty/pdf/Studia-sportiva-2017-11-1.pdf" target="_blank" >http://www.fsps.muni.cz/dokumenty/pdf/Studia-sportiva-2017-11-1.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Aplikace intervenčního programu hudebně-pohybové výchovy do hodin školní tělesné výchovy na ZŠ
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem příspěvku je prezentovat obsah a výsledky předvýzkumného šetření disertační práce. Využití hudebně-pohybové výchovy (HPV), která je součástí rámcově vzdělávacích programů základních škol, je ve školní praxi nedostačující. Příčinami jsou nedostatečná příprava budoucích učitelů, málo atraktivní tradiční způsob výuky a malá nabídka moderní metodické podpory pro učitele. Proto je cílem disertační práce vytvořit nový intervenční program HPV a ověřit jeho působení na úroveň vybraných hudebně-pohybových schopností. Příspěvek prezentuje hlavní charakteristiky intervenčního programu HPV a výsledky získané v rámci předvýzkumného ověřování programu na základní škole. Měření účinnosti hudebně pohybového programu bylo realizováno prostřednictvím testů hudebně-pohybových schopností. Hodnocení aktuální úrovně hudebně-pohybových schopností bylo realizováno dvakrát tj. před a po ukončení intervence. Na základě výsledků testu normality distribuce dat byly použity parametrické i neparametrické statistické testy. Experimentální soubor byl složen ze 14 studentek 2. stupně základní školy v Praze. U testů posuzujících úroveň rytmické percepce a rytmické přizpůsobivosti byly rozdíly mezi pretestem a posttestem nevýznamné. Oproti tomu u testu dynamické rovnováhy a společné pohybové tvořivosti byly rozdíly statisticky významné. Výsledky mohly být ovlivněny malým počtem respondentek. Předpokládáme, že výzkum vybraných aspektů v oblasti výuky hudebně-pohybové výchovy přispěje k získání dalších poznatků, které mohou pomoci k vytváření nových hudebně-pohybových programů a jejich implementaci do hodin školní tělesné výchovy.
Název v anglickém jazyce
Application of the new interventional musical-movement program into the physical education lessons in secondary schools
Popis výsledku anglicky
The aim of this paper is to present the content and results of pre research study of dissertation. Musicalmovement education is part of the curriculum of physical education lesson. Although the educational content of physical education remains essentially the same during the year, the methods and forms of teaching are more subjected on the social requirements. Existing musical-movement education is using traditional forms of teaching, which is not that attractive for students. Therefore, the aim of the study is to create the new interventional musical-movement program and verification of its effect on the level of the selected music and movement skills. The paper presents the main characteristics of the intervention program and results obtained within the pre research in secondary school. Measuring the effectiveness of the musical-movement program was implemented through tests of music-movement abilities in the group of 14 girls, students of secondary school in Prague. The tests assessing the level of rhythmic perception and rhythmic adaptability, shows no statistically significant differences in the pretest and posttest. The tests of dynamic balance and collective movement creativity demonstrate statistically significant effect. The results could be influenced by a small number of respondents. We assume, the results of music movement education will contribute to the further insights that can contribute to creating new musica- movement programs and help them with implementation in to the physical education lessons.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studia Sportiva
ISSN
1802-7679
e-ISSN
—
Svazek periodika
11
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
80-89
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—