Problematika kondiční přípravy ve sportovní přípravě dětí : na příkladu ledního hokeje
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11510%2F18%3A10401119" target="_blank" >RIV/00216208:11510/18:10401119 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/Peric2" target="_blank" >https://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/Peric2</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Problematika kondiční přípravy ve sportovní přípravě dětí : na příkladu ledního hokeje
Popis výsledku v původním jazyce
Stimulace pohybových schopností ve sportovní přípravě mládeže, patří mezi velmi významné úkoly ve většině sportovních her. Lední hokej patří mezi sporty, které vyžadují dlouhodobou přípravu, a to již od dětského věku. Vlastní obsah individuálního herního výkonu vytváří vysoké nároky na všestranný pohybový rozvoj. Vzhledem k těmto skutečnostem byly vytvořeny pro zjištění vztahů souvisejících s obsahem a zaměřením této studie dvě hlavní výzkumné oblasti. V první bylo vycházeno z centrálního testování hráčů, které organizoval Český svaz ledního hokeje a v druhé z dalších výzkumných zaměření v oblasti nespecifického rozvoje pohybových schopností v žákovských kategoriích. Takto získaná data byla analyzována v několika základních oblastech. Při posouzení vývoje motorické úrovně byl zjištěn relativně rovnoměrný vývoj ve všech sledovaných testech (na ledě i mimo led). Nejvyšší míru závislosti (korelační koeficient) u testů mimo led byl nalezen mezi testem běh na 50 m a běh na 1500 m (střední míra závislosti). U testů mimo led můžeme nalézt vysokou míru závislosti mezi testy jízda vpřed a jízda vzad. Při posouzení míry vztahu mezi testy na ledě a mimo led, u kterých jsme našli jen velmi nízkou míru vzájemné závislosti. Při hodnocení vývoje vztahu herní výkonnosti a rozvoje pohybových schopností jsme rozdělily sledovaná družstva do tří výkonnostních úrovní. Velmi zajímavým zjištěním byl trend vývoje pohybových schopností, který vykazoval u téměř všech testů mimo led konvergenci v souvislosti s věkem. U testů mimo led byl tento trend konstatován také, ovšem ne v tak výrazné podobě. Je tedy otázkou, zda kondiční rozvoj v prepubertálním a pubertálním věku má tak velký význam, jaký je mu v literatuře přikládán. U vztahu herní výkonnosti a rozvoje pohybových schopností u hráčů vybraných do mládežnického reprezentačního týmu U16 v podstatě nebyly nalezeny žádné významné. A to jak ve specifických, tak i nespecifických testech. Sledování změn latentní faktorové struktury u nespecifických a specifických testů přineslo poznání o existenci generálního latentního faktoru - "úroveň kondice" (o kterém se často hovoří), a to jak u nespecifické, tak i specifické kondici. Tím byl potvrzený i teorií požadovaný všestranný pohybový rozvoj, který je chápán jako zásadní pro trénink v žákovském věku. Jedno z nejvíce nečekaných zjištění však vycházelo z vlivu cíleného tréninku na rozvoj pohybových schopností. V několika dílčích výzkumech jsme došli k závěrům, že nespecifický trénink nemá až tak výrazný vliv na stimulaci pohybových schopností. Toto zjištění je velmi překvapivé zejména tím, že bylo prokázáno v několika na sobě nezávislých drobnějších studií, které však zároveň vytvářejí určitý uzavřený kruh logických důkazů podporujících toto tvrzení.
Název v anglickém jazyce
Problems of fitness training in sports preparation of children : An example of ice hockey
Popis výsledku anglicky
The stimulation of motor abilities in sports training of young athletes plays one of the most important roles in most sports games. Ice hockey is a sport that requires long-term training since early childhood. The content of player performance itself places great demands on wellrounded physical and motor development. Considering these facts, we identified two main areas of research in order to determine relationships with the content and focus of this study. The first area was based on the central testing of players organized by the Czech Ice Hockey Association, and the second area was based on other research studies dealing with the non-specific development of motor abilities in youth categories. Data collected in this manner were analyzed in several basic areas. The assessment of the motor development levels showed a relatively steady development rate in all administered tests (both on-ice and off-ice tests). As for the off-ice tests, the highest degree of statistical relationship (correlation coefficient) was found between 50-m sprint and 1,500 m run (medium correlation). In the on-ice tests, high degrees of statistical relationship were found between backward skating and forward skating. The correlations between the off-ice tests and on-ice tests were very low. When assessing the development of the relationship between player performance levels and the development of motor abilities, the teams were divided into three groups according to their performance levels. A very interesting finding was the trend in the development of motor abilities. This trend which was apparent in almost all off-ice tests showed convergence in connection with age. This trend was observed for off-ice tests as well but at a less significant level. It is thus to be answered if physical conditioning during the prepubertal and pubertal age play such an important role as attributed in the literature. In the U16 ice hockey national team, we found no significant relationships between player performance levels and the development of motor abilities in both specific and non-specific tests. Monitoring changes in the latent factor structure of non-specific and specific tests has brought new evidence about the existence of a general latent factor - "level of conditioning" (which is frequently discussed), which applies to both non-specific and specific conditioning. This has confirmed a well-rounded physical and motor development required in theory. This development is regarded as principal for training of school-age athletes. However, one of the most surprising findings resulted from the effect of targeted training on the development of motor abilities. According to some partial researches, we may conclude that non-specific training does not have such a significant effect on the development of motor abilities. This finding is quite surprising particularly because it has been revealed in several independent research studies, which, however, form a certain closed circle of logical evidence supporting this statement.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
30306 - Sport and fitness sciences
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-555-2146-6
Počet stran knihy
196
Název nakladatele
Prešovská univerzita v Prešově
Místo vydání
Prešov
Kód UT WoS knihy
—