Efektivita plavecké výuky dětí s poruchou autistického spektra
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11510%2F19%3A10418222" target="_blank" >RIV/00216208:11510/19:10418222 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=PLeN7~X0Gv" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=PLeN7~X0Gv</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Efektivita plavecké výuky dětí s poruchou autistického spektra
Popis výsledku v původním jazyce
Východiska: Stejně jako běžná populace, i děti s poruchou autistického spektra (PAS) by měly být plavecky gramotné, tedy vybavené takovými dovednostmi, aby dokázaly bezpečně zvládnout vodní prostředí a následně využívat plaveckou lokomoci jako celoživotní pohybovou aktivitu pro udržení svého zdraví. Z hlediska obsahu vychází plavecká výuka dětí s PAS z programů přípravné i základní plavecké výuky. Vyznačuje se ale značnými zvláštnostmi, které je třeba při sestavování programu brát v úvahu. Cíl: Cílem studie bylo ověření efektivity plavecké výuky pomocí principů vycházejících ze strukturovaného učení u dětí s poruchou autistického spektra. Metodika: Studie se účastnilo celkem 5 probandů (chlapců) ve věku 6-10 let. Intervenční program trval 10 měsíců (školní rok 2016/2017) a byl rozdělen do dvou bloků (1. a 2. pololetí). Každý blok (pololetí) obsahoval 18 lekcí s frekvencí 1x týdně. Délka plavecké lekce byla 30 minut. Diagnostika byla provedena pomocí Štochlovy škály hodnocení plaveckých dovedností. Výsledky: Z hodnocení výsledků škály pomocí Znaménkového testu došlo k celkovému zlepšení všech plaveckých dovedností mezi měřením 1 a 2, 3 a 4, 1 a 4. V intraindividuálním porovnání došlo u dvou probandů ke zlepšení plaveckých dovedností mezi 1. a 2. měřením. Třetí proband dosáhl největšího zlepšení mezi 3. a 4. měřením, čtvrtý pak mezi 1. a 4. Poslední proband nedosáhl statisticky významného zlepšení v osvojení plaveckých dovedností. Závěry: Z výsledků studie vyplývá, že strukturované učení bylo vhodně zvolenou metodou v plavecké výuce dětí s PAS. Díky strukturalizaci si děti osvojily základní plavecké dovednosti a vytvořily si tak základ pro nácvik plaveckých způsobů. Dosažené výsledky považujeme za velice cenné pro další plavecké vzdělávání dětí s PAS.
Název v anglickém jazyce
The effectiveness of swimming education for children with an autism spectrum disorder
Popis výsledku anglicky
Background: As the common population, children with autism spectrum disorders (ASD) should be able to swim they should be equipped with such skills to be able to safely handle the aquatic environment and consequently to be able to make use of swimming as a lifelong physical activity for maintaining their health. Regarding the content of swimming education for children with ASD: it is based on preparatory and on the elementary swimming education programmes. However, it is characterized by considerable peculiarities, which should be taken into account when creating such programmes. Objective: The aim of the study was to verify the effectiveness of swimming education for children with autism spectrum disorders with the help of principles based on structured learning. Methods: Five subjects (boys) aged 6-10 years took part in this study. The interventional programme lasted for 10 months (school year 2016/2017) and it was divided into two blocks (1st and 2nd term). Each block consisted of 18 lessons taught once a week. Each lesson was 30 minutes long. The diagnostic assessment was performed with the help of Štochl Scale of swimming skills assessment. Results: From the assessment of the results of the scale with the help of the sign test an overall improvement in all swimming skills has occurred between the measurements 1 and 2, 3 and 4, 1 and 4. In an intraindividual comparison, two subjects have experienced an improvement in swimming skills between the first and the second measurement. The third subject achieved the biggest improvement between measurements 3 and 4, the 4th subject between measurements 1 and 4. The last subject has not experienced any statistically significant improvement in gaining swimming skills. Conclusions: According to the above-presented results of this study, we can say that structured learning was a well-chosen technique for teaching swimming to children with ASD. Thanks to the structuring, the children obtained basic swimming skills and have developed solid grounding for training in various swimming styles. We consider the achieved results very valuable for other swimming education of children with ASD.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
30306 - Sport and fitness sciences
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Tělesná kultura
ISSN
1211-6521
e-ISSN
—
Svazek periodika
42
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
41-47
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—