Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Vztah mezi všestranností a osvojením specifických sportovních dovedností u dětí v mladším školním věku

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11510%2F21%3A10437346" target="_blank" >RIV/00216208:11510/21:10437346 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=xF9xMVq7Kh" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=xF9xMVq7Kh</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Vztah mezi všestranností a osvojením specifických sportovních dovedností u dětí v mladším školním věku

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Za jeden z pozitivních aspektů všestranné sportovní přípravy u dětí je považován takzvaný transfer motorických dovedností. Předpokládá se, že děti s vyšší úrovní všestrannosti si osvojují sportovní dovednosti rychleji než děti s nižší úrovní všestrannosti. Nicméně, nejsou běžně dostupné longitudinální studie, které by tento pozitivní vztah mezi všestrannou sportovní přípravou a osvojením specifických sportovních dovedností u dětí potvrzovaly. Cílem této práce bylo zjistit, jaký je vztah mezi úrovní všestrannosti a osvojením specifických sportovních dovedností u dětí v mladším školním věku, a to konkrétně v atletice a v ledním hokeji. V práci se jedná o korelační, longitudinální, neexperimentální výzkum. V první fázi výzkumu jsme zjišťovali úroveň všestrannosti u 6-7letých dětí. O rok později, ve druhé fázi výzkumu, jsme u těchto dětí hodnotili úroveň osvojení atletických nebo hokejových dovedností. Indikátory pro hodnocení úrovně všestrannosti u dětí mladšího školního věku jsme definovali na základě studie autorů Periče a Ružbarského (2019). Pro výběr probandů jsme použili záměrný výběr z hlediska dostupnosti. Pomocí kánonické korelační analýzy jsme potvrdili statisticky významný vztah mezi skupinou indikátorů pro hodnocení úrovně všestrannosti a skupinou sportovních dovedností v atletice (Canon. Cor. = 0,901; p &lt; 0.05) a v ledním hokeji (Canon. Cor. = 0,726; p &lt; 0,05). Výsledky této práce ukazují na důležitost všestranné sportovní přípravy, tedy provádění široké škály pohybových činností, v mladším školním věku v procesu osvojování sportovních dovedností v atletice a v ledním hokeji. U dětí, které mají vyšší úroveň všestrannosti, je vyšší pravděpodobnost, že si budou osvojovat specifické sportovní dovednosti rychleji než děti s nižší úrovní všestrannosti.

  • Název v anglickém jazyce

    The Relationship Between Multirateral Development and Specific Sport Skill Acquisition in Middle Childhood

  • Popis výsledku anglicky

    In the first stages of the long-term athlete development is recommended the so called multilateral development. It means that children should engage in a variety of different sports during the formative youth sports years. It is assumed that children with a higher level of multilateral development will acquire skills faster and more easily than children with a lower level of multilateral development. However, there is a lack of prospective longitudinal studies that would confirm or reject the importance of multilateral development in sport for specific sport skill acquisition. The aim was to investigate the relationship between the multilateral development in sport and specific sport skill acquisition, specifically in ice hockey and athletics. This work is a correlation, non-experimental, and longitudinal research. For the proband selection, we used a purposive nonprobability sampling method. In the first phase of the research, we assessed the level of multilateral development in 6-7-year old children. A year later, in the second phase of the research, we evaluated the level of specific sport skill acquisition in these same children. Using canonical correlation analysis, we confirmed a strong positive relationship between the set of multilateral development indicators and the set of selected skills in both sports, specifically in athletics (Canon Cor. = 0.901; p &lt; 0.05) and ice hockey (Canon. Cor = 0.726; p &lt; 0.05). There is a high probability that children with a higher level of multilateral development have a higher level of specific sport skill acquisition or vice versa. In other words, children with a higher level of multilateral development acquire specific sports skills easily than children with a lower level of multilateral development.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    30306 - Sport and fitness sciences

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Česká kinantropologie

  • ISSN

    1211-9261

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    25

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1-2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    41-55

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus