Vztah mezi všestranností a osvojením specifických sportovních dovedností u dětí v mladším školním věku
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11510%2F21%3A10437346" target="_blank" >RIV/00216208:11510/21:10437346 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=xF9xMVq7Kh" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=xF9xMVq7Kh</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vztah mezi všestranností a osvojením specifických sportovních dovedností u dětí v mladším školním věku
Popis výsledku v původním jazyce
Za jeden z pozitivních aspektů všestranné sportovní přípravy u dětí je považován takzvaný transfer motorických dovedností. Předpokládá se, že děti s vyšší úrovní všestrannosti si osvojují sportovní dovednosti rychleji než děti s nižší úrovní všestrannosti. Nicméně, nejsou běžně dostupné longitudinální studie, které by tento pozitivní vztah mezi všestrannou sportovní přípravou a osvojením specifických sportovních dovedností u dětí potvrzovaly. Cílem této práce bylo zjistit, jaký je vztah mezi úrovní všestrannosti a osvojením specifických sportovních dovedností u dětí v mladším školním věku, a to konkrétně v atletice a v ledním hokeji. V práci se jedná o korelační, longitudinální, neexperimentální výzkum. V první fázi výzkumu jsme zjišťovali úroveň všestrannosti u 6-7letých dětí. O rok později, ve druhé fázi výzkumu, jsme u těchto dětí hodnotili úroveň osvojení atletických nebo hokejových dovedností. Indikátory pro hodnocení úrovně všestrannosti u dětí mladšího školního věku jsme definovali na základě studie autorů Periče a Ružbarského (2019). Pro výběr probandů jsme použili záměrný výběr z hlediska dostupnosti. Pomocí kánonické korelační analýzy jsme potvrdili statisticky významný vztah mezi skupinou indikátorů pro hodnocení úrovně všestrannosti a skupinou sportovních dovedností v atletice (Canon. Cor. = 0,901; p < 0.05) a v ledním hokeji (Canon. Cor. = 0,726; p < 0,05). Výsledky této práce ukazují na důležitost všestranné sportovní přípravy, tedy provádění široké škály pohybových činností, v mladším školním věku v procesu osvojování sportovních dovedností v atletice a v ledním hokeji. U dětí, které mají vyšší úroveň všestrannosti, je vyšší pravděpodobnost, že si budou osvojovat specifické sportovní dovednosti rychleji než děti s nižší úrovní všestrannosti.
Název v anglickém jazyce
The Relationship Between Multirateral Development and Specific Sport Skill Acquisition in Middle Childhood
Popis výsledku anglicky
In the first stages of the long-term athlete development is recommended the so called multilateral development. It means that children should engage in a variety of different sports during the formative youth sports years. It is assumed that children with a higher level of multilateral development will acquire skills faster and more easily than children with a lower level of multilateral development. However, there is a lack of prospective longitudinal studies that would confirm or reject the importance of multilateral development in sport for specific sport skill acquisition. The aim was to investigate the relationship between the multilateral development in sport and specific sport skill acquisition, specifically in ice hockey and athletics. This work is a correlation, non-experimental, and longitudinal research. For the proband selection, we used a purposive nonprobability sampling method. In the first phase of the research, we assessed the level of multilateral development in 6-7-year old children. A year later, in the second phase of the research, we evaluated the level of specific sport skill acquisition in these same children. Using canonical correlation analysis, we confirmed a strong positive relationship between the set of multilateral development indicators and the set of selected skills in both sports, specifically in athletics (Canon Cor. = 0.901; p < 0.05) and ice hockey (Canon. Cor = 0.726; p < 0.05). There is a high probability that children with a higher level of multilateral development have a higher level of specific sport skill acquisition or vice versa. In other words, children with a higher level of multilateral development acquire specific sports skills easily than children with a lower level of multilateral development.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
30306 - Sport and fitness sciences
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Česká kinantropologie
ISSN
1211-9261
e-ISSN
—
Svazek periodika
25
Číslo periodika v rámci svazku
1-2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
41-55
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—