Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Motor Competence Prevalence in School-Aged Czech Children: A Cross-Sectional Study

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11510%2F24%3A10489791" target="_blank" >RIV/00216208:11510/24:10489791 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=sSox2alfPQ" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=sSox2alfPQ</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1123/jmld.2024-0010" target="_blank" >10.1123/jmld.2024-0010</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Motor Competence Prevalence in School-Aged Czech Children: A Cross-Sectional Study

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This study aimed to understand the motor competence (MC) level of Czech schoolage children determined using the product-oriented Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency (second edition) and to analyze the gender and age differences. The MC level inn = 637 children aged 6.0-11.0 years (46.6% girls) was evaluated using total motor composite and subcategories of fine and gross motor skills: fine manual control, manual coordination, body coordination, and strength and agility. Seventy-one percent of children had at least a satisfactory level of MC. The distribution of the total motor composite score of the Czech sample was uneven, with only 11.0% scoring above average and 29.4% scoring below average. However, we found low-level of MC in almost one third of children. The prevalence of well-below average results was found at 7%. Significant differences were found depending on age (p &lt; .001), where we observed decreased MC with increasing age. Gender differences were reflected in the poorer level of fine motor skills in boys (p &lt; .001). Given the high prevalence of low MC, these findings suggest the need for effective intervention in Czech children as an important prerequisite for comprehensive development in physical, psychosocial, and cognitive aspects.

  • Název v anglickém jazyce

    Motor Competence Prevalence in School-Aged Czech Children: A Cross-Sectional Study

  • Popis výsledku anglicky

    This study aimed to understand the motor competence (MC) level of Czech schoolage children determined using the product-oriented Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency (second edition) and to analyze the gender and age differences. The MC level inn = 637 children aged 6.0-11.0 years (46.6% girls) was evaluated using total motor composite and subcategories of fine and gross motor skills: fine manual control, manual coordination, body coordination, and strength and agility. Seventy-one percent of children had at least a satisfactory level of MC. The distribution of the total motor composite score of the Czech sample was uneven, with only 11.0% scoring above average and 29.4% scoring below average. However, we found low-level of MC in almost one third of children. The prevalence of well-below average results was found at 7%. Significant differences were found depending on age (p &lt; .001), where we observed decreased MC with increasing age. Gender differences were reflected in the poorer level of fine motor skills in boys (p &lt; .001). Given the high prevalence of low MC, these findings suggest the need for effective intervention in Czech children as an important prerequisite for comprehensive development in physical, psychosocial, and cognitive aspects.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    30306 - Sport and fitness sciences

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Motor Learning and Development

  • ISSN

    2325-3193

  • e-ISSN

    2325-3215

  • Svazek periodika

    12

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    3

  • Kód UT WoS článku

    001381252100001

  • EID výsledku v databázi Scopus