Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Item response theory and computer adaptive testing of the sexual knowledge scale of the sexual knowledge and attitude test in a college sample

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11510%2F24%3A10490509" target="_blank" >RIV/00216208:11510/24:10490509 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Ejbf2lN3r7" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Ejbf2lN3r7</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/19419899.2024.2332630" target="_blank" >10.1080/19419899.2024.2332630</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Item response theory and computer adaptive testing of the sexual knowledge scale of the sexual knowledge and attitude test in a college sample

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Our study addresses the limited availability of well-validated scales for assessing general sexual knowledge among college populations. To fill this gap, we examined the psychometric properties of a 41-item sexual knowledge scale derived from the Sexual Knowledge and Attitudes Test - Adolescents (SKAT-A) in a sample of young adults aged 18-25 (N = 1,291). We employed classical test theory (CTT) procedures, followed by item response theory (IRT) and computerized adaptive testing (CAT), to refine the SKAT-A knowledge scale. Both CTT and IRT analyses identified six items for removal due to poor discrimination and difficulty parameters. A confirmatory factor analysis supported a well-defined unidimensional latent trait of sexual knowledge. The results of CAT simulations using dynamic item administration demonstrated the scale&apos;s measurement precision, with moderate test reliability and relatively low standard errors. On average, there was a 54.3% reduction in the number of items administered without compromising scale reliability. This study concludes that the SKAT-A efficiently assesses a unidimensional trait of sexual knowledge in college-attending young adults. It highlights that only a subset of items from the full test bank is necessary to achieve this, providing a practical and reliable tool for assessing sexual knowledge in this population.

  • Název v anglickém jazyce

    Item response theory and computer adaptive testing of the sexual knowledge scale of the sexual knowledge and attitude test in a college sample

  • Popis výsledku anglicky

    Our study addresses the limited availability of well-validated scales for assessing general sexual knowledge among college populations. To fill this gap, we examined the psychometric properties of a 41-item sexual knowledge scale derived from the Sexual Knowledge and Attitudes Test - Adolescents (SKAT-A) in a sample of young adults aged 18-25 (N = 1,291). We employed classical test theory (CTT) procedures, followed by item response theory (IRT) and computerized adaptive testing (CAT), to refine the SKAT-A knowledge scale. Both CTT and IRT analyses identified six items for removal due to poor discrimination and difficulty parameters. A confirmatory factor analysis supported a well-defined unidimensional latent trait of sexual knowledge. The results of CAT simulations using dynamic item administration demonstrated the scale&apos;s measurement precision, with moderate test reliability and relatively low standard errors. On average, there was a 54.3% reduction in the number of items administered without compromising scale reliability. This study concludes that the SKAT-A efficiently assesses a unidimensional trait of sexual knowledge in college-attending young adults. It highlights that only a subset of items from the full test bank is necessary to achieve this, providing a practical and reliable tool for assessing sexual knowledge in this population.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    30306 - Sport and fitness sciences

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Psychology and Sexuality

  • ISSN

    1941-9899

  • e-ISSN

    1941-9902

  • Svazek periodika

    15

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    661-678

  • Kód UT WoS článku

    001189415300001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85189147110