Město a dívčí střední školství aneb kronika Minervy vypráví
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11610%2F18%3A10404216" target="_blank" >RIV/00216208:11610/18:10404216 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00216208:11210/18:10404216
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Ox0uoP-qf5" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Ox0uoP-qf5</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Město a dívčí střední školství aneb kronika Minervy vypráví
Popis výsledku v původním jazyce
Povinnost vést školní kroniku, uloženou svým nejen středním školám dodržovalo i první dívčí gymnázium v monarchii, pražská Minerva, založená roku 1890. Kronika je významným svědectvím o jednak založení školy, které bylo významným počinem na cestě k úplné emancipaci dívek, zde cestou jejich plnohodnotného středoškolského gymnaziálního vzdělávání jako přestupně studia na univerzitách, o jehož prosazení se právě iniciátoři Minervy a frekventantky jejích prvních ročníků významně zasloužili. Zápisy odrážejí postoj města k vzniku školy, zásadní pomoc i mnohé výhrady, týkající se jejího chodu a zabezpečení vyučovacích prostor, prostředků na provoz apod. Kronika je zároveň svědectvím o Praze, kulturním a společenském dění ve městě na přelomu 19. a 20. století i během 1. světové války a po ní, zachycuje období 1890 - 1936. Příspěvek se zaměřiuje právě na součinnost či rozpory ve vzájemném spolupůsobení dívčího gymnázia a města, které školu po několika letech její činnost jako privátní, spolkové instituce, zcela převzalo ve svou správu.
Název v anglickém jazyce
The City and Girl's High Education or the Testimony of the Minerva Chronicle
Popis výsledku anglicky
The article is based on an analysis of the chronicle of the girls' Minerva Gymnasium kept from the year 1890 (the founding of the school) until 1936. The work analyses the content of the chronicle from the perspective of the relationship between the school and town administration and categorises certain areas in which the school and the town came into contact. Specifically, the article follows these subjects on the pages of the chronicles: the provision of space for lessons, the participation of students and school in town activities, the transformation of Minerva into a "real gymnasium", the takeover of school administration by the town in 1914, the division of the school into two separate girls' high schools in the 1920s and the construction of the new school building in the first half of the 1930s. The chronicle provides a great deal of useful information on the relationship between the gymnasium, especially its management, and town administration over the course of fifty years, during which time great changes occurred in the history of Prague and in the development of secondary education.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Documenta Pragensia
ISSN
0231-7443
e-ISSN
—
Svazek periodika
37
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
679-690
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—