Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Minerva 1890 - 1936. Kronika prvního dívčího gymnázia v habsburské monarchii

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11610%2F16%3A10332757" target="_blank" >RIV/00216208:11610/16:10332757 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.cupress.cuni.cz/ink2_stat/index.jsp?include=podrobnosti&id=17295&jazyk=cs" target="_blank" >http://www.cupress.cuni.cz/ink2_stat/index.jsp?include=podrobnosti&id=17295&jazyk=cs</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Minerva 1890 - 1936. Kronika prvního dívčího gymnázia v habsburské monarchii

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Podle zákona č. ... byly střední školy povinny vést školní kroniku a zaznamenávat tam průběh každého školního roku. V případě Minervy kronika obsahuje pravidelné, chronologicky vedené, zápisy, psané zpravidla ředitelem ústavu. Věcně informovaly o změnách v pedagogickém sboru, o počtech žaček a výsledcích jejich zkoušek, o prostorách, kde probíhalo vyučování. Vedle toho kronika zachycuje události širšího společenského i politického dosahu, jichž se škola účastnila nebo je připomínala na zvláštních slavnostech či zasedáních. Popisuje významné návštěvníky školy i exkurze jednotlivých tříd. V 90. letech 19. století se na stránkách kroniky podrobně popisuje úsilí pedagogů i studentek samotných o povolení dívčího univerzitního studia a jeho první dopady - všechny první absolventky filozofické fakulty i lékařské fakulty v prvních letech 20. století byly absolventky Minervy. První takřka dvacetiletí existence školy bylo i dobou snahy o povolení práva veřejných maturit, protože Minerva původně vznikla jako soukromý, spolkový ústav a dívky maturovaly na Akademickém gymnáziu. Na samém začátku 1. světové války získala škola status městské instituce, Počátkem 20. let se pro obrovský zájem dívek rozdělila ve dvě samostatná reálná gymnázia, přičemž tradici Minervy převzalo I. Dívčí reálné gymnázium, byť už pod jménem své zakladatelky - Elišky Krásnohorské. Od školního roku 1922/23 je tedy kronika spojena jen s tímto ústavem. Od začátku své existence se škola pokoušela získat vhodné prostory. Po mnoha přesunech po malých nebo nevhodných budovách a třídách se podařilo prosadit vybudování účelové budova. O jeden školní rok později - v létě 1936 - končí i kronika.

  • Název v anglickém jazyce

    Female education - gender - high schools - history of education - school chronicle

  • Popis výsledku anglicky

    According to the rules for public schools were required to keep the school chronicle and record her progress each school year. In the case of Minerva the chronicle includes regular, chronological entries, written usually by director of the institute. The records factually informed about changes in the teaching staff, about number of female pupils and about results of their tests, as well about premises where the teaching took place. In addition, the chronicle captures the events of the wider social and political range, which the school took part in or is reminded of the special celebrations or meetings. It describes the main visitors and the school excursion of each class, too. In the 1890s one find details on the efforts of teachers and students themselves about the girl's permission to university and its first effects in the chronicle - all of the first graduates of the Faculty of Arts and Faculty of Medicine in the early years of the 20th century were graduates of Minerva. At the same time there was a gradual transformation of the original classical grammar school gymnasium into the more practical with less lectures in Latin and Greece language to give to graduates broader labor market. At the very beginning of the first World War, the school was awarded the status of municipal institutions, and thus as well an important financial support to the city. At the beginning of the 20s of the 20th century to the huge interest of girls divided in two separate real gymnasium, where the tradition took over Minerva I. Girls Grammar School, though not under the name of its founder - Elizabeth Krasnohorske. Since the school year 1922/23 is therefore only chronicle associated with this institute. Since the beginning of its existence, the school tried to get suitable premises. In the summer of 1936 - ending the Chronicle

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

    AB - Dějiny

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-246-3437-1

  • Počet stran knihy

    402

  • Název nakladatele

    Karolinum

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS knihy