From Marginal Utility to Revealed Preference: Rational Reconstruction
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11620%2F13%3A10188888" target="_blank" >RIV/00216208:11620/13:10188888 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://nb.vse.cz/kfil/elogos/science/hudik13.pdf" target="_blank" >http://nb.vse.cz/kfil/elogos/science/hudik13.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
From Marginal Utility to Revealed Preference: Rational Reconstruction
Popis výsledku v původním jazyce
This paper provides an exposition of the standard model of economic choice, applying Popper's method of rational reconstruction. It emphasizes that the explanation of downward-sloping demand curve, which is the original explicandum of this model, does not entail explanation of choice as such. Two alternative variants of the model of are considered: one based on the notion of diminishing marginal utility and the other on the concept of ordinal utility. Each variant is understood as a tentative solution to a theoretical problem and clarifies why the former is replaced by the latter. It also shows how the latter relates to consumer preferences and choices and why choices remain unexplained by the model.
Název v anglickém jazyce
From Marginal Utility to Revealed Preference: Rational Reconstruction
Popis výsledku anglicky
This paper provides an exposition of the standard model of economic choice, applying Popper's method of rational reconstruction. It emphasizes that the explanation of downward-sloping demand curve, which is the original explicandum of this model, does not entail explanation of choice as such. Two alternative variants of the model of are considered: one based on the notion of diminishing marginal utility and the other on the concept of ordinal utility. Each variant is understood as a tentative solution to a theoretical problem and clarifies why the former is replaced by the latter. It also shows how the latter relates to consumer preferences and choices and why choices remain unexplained by the model.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
E-Logos
ISSN
1211-0442
e-ISSN
—
Svazek periodika
Neuveden
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
1-20
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—