Postnormální věda: vysoká očekávání, velké nejistoty. Principy nebo charakteristika?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11690%2F08%3A00011056" target="_blank" >RIV/00216208:11690/08:00011056 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Postnormální věda: vysoká očekávání, velké nejistoty. Principy nebo charakteristika?
Popis výsledku v původním jazyce
Věda a její hranice jsou často předmětem teoretických diskusí ve filosofii vědy, tyto debaty ale mají též praktický rozměr. Změny v paradigmatech např. environmentálních disciplin se dotýkají nejen poznání jako takového, jeho metodologických východisek,ale především jeho role ve společnosti a procesů, které jsou spojeny s využitím poznatků v zájmu její udržitelnosti. Všechny tyto změny pak vedou ke vzniku nového přístupu, který se skrývá pod pojmem post-normální věda. Tato "nová" věda zahrnující ve větší míře etické premisy však potřebuje nejen vyjasnit si relevantní terminologii, ale především určit metodologické postupy, které umožní účinně řešit problémy současné společnosti za účasti všech společenských subjektů.
Název v anglickém jazyce
Post-normal science: the high expectations, great uncertainties. Principles or characteristics?
Popis výsledku anglicky
Science and its boundaries is often a theme of theoretical discussion in the field of philosophy of science but also has a practical dimension. The epistemological perspective in the interdisciplinary research is either "Cartesian/Laplacian", characterized by development of coherent axiomatic disciplinary foundations, or "Complexity/Dialogical" which stresses the reciprocal communication of individuals in society. Changes (e.g. in the field of environmental sciences) concern knowledge, its role in society, shifts in methodological approaches and also all processes related to it: communication of its results and learning (called "social learning"). This leads to emergence of the new type of science - post-normal science. Clarification of the terminologyunder discussion is needed and crucial is also a broad dialogue on methodological precautions of scientific enquiry that should include very diverse stakeholders participating in the rational dialogue concerning major problems of human s
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/SP%2F4H6%2F142%2F08" target="_blank" >SP/4H6/142/08: ?Návrh aktualizovaných výukových modelů, rozvinutí metody počítačem podporované výuky (e-learning) a zavedení evaluačních mechanizmů pro celoživotní vzdělávání v oblasti životního prostředí (?E-V-Learn?)?</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2008
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Theologická revue
ISSN
1211-7617
e-ISSN
—
Svazek periodika
79
Číslo periodika v rámci svazku
3-4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
22
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—