Využití kresby jako prostředku evaluace programu na rozvíjení environmentální senzitivity mladších dětí
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11690%2F10%3A10089224" target="_blank" >RIV/00216208:11690/10:10089224 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Využití kresby jako prostředku evaluace programu na rozvíjení environmentální senzitivity mladších dětí
Popis výsledku v původním jazyce
Článek popisuje a vyhodnocuje program na rozvíjení environmentální senzitivity realizovaný pro rodiče s malými dětmi účastnící se pobytového zájezdu agentury Free Time. Program byl sestaven jako pětidenní integrovaný celek navazujících aktivit vycházejících z metodiky Josepha Cornella. K evaluaci autoři využili pozorování, rozhovory s rodiči a porovnání rozdílů ve výtvarném zachycení prožitku dětí v přírodě před a po programu. Výtvarné reflexe byly následně konceptualizovány pomocí kategorií figura-pozadí-interakce. Analýza ukázala posun v zachycení přírody v dětské kresbě, která se oproti stavu před programem začala častěji objevovat v roli figury i pozadí kreseb. Autoři navrhují použitou metodu jako jednu z možných metod evaluace takto zaměřených programů pro předškolní děti.
Název v anglickém jazyce
Using pictures for an evaluation of a program for development pre-school children's environmental sensitivity
Popis výsledku anglicky
This article presents and evaluates a development of environmental sensitivity program conducted for parents with small children who participated in a holiday excursion organised by the Free Time agency. The program was designed as a 5-day integrated thematic approach consisting of connected activities based on the ideas of Joseph Cornell. A mix of instruments were used for the evaluation: observation, interviews with parents and comparisons of children's outdoorexperiences captured in artistic form both pre- and post-program. The artistic reflectios were subsequently conceptualized with the aid of 'figure-background-interaction' categories. The analysis showed a significant shift in the way nature was represented in the children's pictures: nature came into play more often in the roles of figures and background. The authors suggest using the methods for similarly oriented pre-school children's program evaluation.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/SP%2F4H6%2F142%2F08" target="_blank" >SP/4H6/142/08: ?Návrh aktualizovaných výukových modelů, rozvinutí metody počítačem podporované výuky (e-learning) a zavedení evaluačních mechanizmů pro celoživotní vzdělávání v oblasti životního prostředí (?E-V-Learn?)?</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2010
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Envigogika
ISSN
1802-3061
e-ISSN
—
Svazek periodika
5
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—