Addressing Distributional Assumptions in Discrete Choice Modelling of Travel Behaviour
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11690%2F11%3A10133416" target="_blank" >RIV/00216208:11690/11:10133416 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://msed.vse.cz/files/2011/Maca.pdf" target="_blank" >http://msed.vse.cz/files/2011/Maca.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Addressing Distributional Assumptions in Discrete Choice Modelling of Travel Behaviour
Popis výsledku v původním jazyce
Travel behaviour is one of the pioneering domains of discrete choice modelling. Logit quickly became the common way of estimation of the probability of choosing one of the transportation alternatives. The intricate issues concerning plurality of consumerpreferences not limited to particularities of mode choice only - paved the way for more elaborated and computationally intensive procedures such as random parameter models that relaxed some strict assumptions inherent to conventional logit estimation. Only recently there have been attempts to address another limitation of the conventional discrete choice models, i.e. assumption on the distribution of random terms. In this paper we explore the magnitude of these limitations by comparing the common estimation procedures with semi-parametric techniques suggested by Fosgerau (2007). To this end we use the data from a recent travel behaviour study conducted on a sample of Czech population travelling between two major cities - Prague and Brn
Název v anglickém jazyce
Addressing Distributional Assumptions in Discrete Choice Modelling of Travel Behaviour
Popis výsledku anglicky
Travel behaviour is one of the pioneering domains of discrete choice modelling. Logit quickly became the common way of estimation of the probability of choosing one of the transportation alternatives. The intricate issues concerning plurality of consumerpreferences not limited to particularities of mode choice only - paved the way for more elaborated and computationally intensive procedures such as random parameter models that relaxed some strict assumptions inherent to conventional logit estimation. Only recently there have been attempts to address another limitation of the conventional discrete choice models, i.e. assumption on the distribution of random terms. In this paper we explore the magnitude of these limitations by comparing the common estimation procedures with semi-parametric techniques suggested by Fosgerau (2007). To this end we use the data from a recent travel behaviour study conducted on a sample of Czech population travelling between two major cities - Prague and Brn
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AH - Ekonomie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/CG712-111-520" target="_blank" >CG712-111-520: Kvantifikace externích nákladů dopravy v podmínkách České republiky</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
International Days of Statistics and Economics.Conference Proceedings
ISBN
978-80-86175-77-5
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
317-324
Název nakladatele
University of Economics
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Praha
Datum konání akce
22. 9. 2011
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
000313565200032