Faktory volby dopravního prostředku - podstatný aspekt proměny současných měst
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11690%2F12%3A10210345" target="_blank" >RIV/00216208:11690/12:10210345 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Faktory volby dopravního prostředku - podstatný aspekt proměny současných měst
Popis výsledku v původním jazyce
V příspěvku usiluji o zodpovězení otázky, co vysvětluje volbu dopravního prostředku, který lidé používají při pravidelných cestách, a jakou roli při rozhodování hrají prostorové charakteristiky bydliště, neboli jak se volba dopravního prostředku liší u rezidentů center měst a suburbií. Předkládané závěry jsou založeny na výsledcích empirického výzkumu kombinujícího statistickou analýzu diskrétní volby s kvalitativní sociologickou analýzou. Analýza potvrzuje, že je každodenní volba dopravního prostředkuz velké části vysvětlena omezeními jako je množství času a finančních prostředků, které má jedinec k dispozici, služby hromadné dopravy v místě bydliště, občanská vybavenost bydliště a povaha zaměstnání a s ní spojené požadavky na flexibilní mobilitu. Rozdíly ve finančních nákladech mají menší vliv na chování osob žijící v lokalitách s malou občanskou vybaveností. Charakteristiky bydliště tak sice cestovní chování statisticky vysvětlují, to ale neznamená, že ho podmiňují. Jak potvrzují v
Název v anglickém jazyce
Modal choice factors - significant aspect of changes in contemporary cities
Popis výsledku anglicky
The aim of the paper is to answer questions related to the explanation of the travel mode choice used by people for regular commuting and what role in their decision making can be attributed to location of their residence, i.e. how the travel mode choicediffers in case of traditional urban residents and suburban residents. I study the travel mode choice from two perspectives: a) statistical and b) behavioural. Using the statistical analysis I explain the travel mode choice based on situational constraints and differences between social groups. Summarizing both types of findings, I conclude that the everyday travel mode choice depends to a large extent on constraints such as the amount of time and money available to the individual, public transport services, civic facilities in the place of residence, and required mobility for job related reasons. In the qualitative study I focus on what type of residence people prefer. The findings indicate that the preferences of traditional urban or
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AO - Sociologie, demografie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/2D06029" target="_blank" >2D06029: Analýza distribučních a sociálních dopadů sektorových politik</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Acta Universitatis Carolinae. Philosophica et Historica
ISSN
0567-8293
e-ISSN
—
Svazek periodika
neuveden
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
121-135
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—