Linking Traffic Noise, Noise Annoyance and Life Satisfaction: A Case Study
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11690%2F13%3A10210216" target="_blank" >RIV/00216208:11690/13:10210216 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.3390/ijerph10051895" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.3390/ijerph10051895</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.3390/ijerph10051895" target="_blank" >10.3390/ijerph10051895</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Linking Traffic Noise, Noise Annoyance and Life Satisfaction: A Case Study
Popis výsledku v původním jazyce
The primary purpose of this study was to explore the link between rail and road traffic noise and overall life satisfaction. While the negative relationship between residential satisfaction and traffic noise is relatively well-established, much less is known about the effect of traffic noise on overall life satisfaction. Based on results of previous studies, we propose a model that links objective noise levels, noise sensitivity, noise annoyance, residential satisfaction and life satisfaction. Since itis not clear whether a bottom-up or top-down relationship between residential satisfaction and life satisfaction holds, we specify models that incorporate both of these theoretical propositions. Empirical models are tested using structural equation modeling and data from a survey among residents of areas with high levels of road traffic noise (n1 = 354) and rail traffic noise (n2 = 228). We find that traffic noise has a negative effect on residential satisfaction, but no significant dire
Název v anglickém jazyce
Linking Traffic Noise, Noise Annoyance and Life Satisfaction: A Case Study
Popis výsledku anglicky
The primary purpose of this study was to explore the link between rail and road traffic noise and overall life satisfaction. While the negative relationship between residential satisfaction and traffic noise is relatively well-established, much less is known about the effect of traffic noise on overall life satisfaction. Based on results of previous studies, we propose a model that links objective noise levels, noise sensitivity, noise annoyance, residential satisfaction and life satisfaction. Since itis not clear whether a bottom-up or top-down relationship between residential satisfaction and life satisfaction holds, we specify models that incorporate both of these theoretical propositions. Empirical models are tested using structural equation modeling and data from a survey among residents of areas with high levels of road traffic noise (n1 = 354) and rail traffic noise (n2 = 228). We find that traffic noise has a negative effect on residential satisfaction, but no significant dire
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AO - Sociologie, demografie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TB0100MD020" target="_blank" >TB0100MD020: Analýza vlivu dopravy na životní prostředí na regionální a lokální úrovni s využitím indikátorů udržitelného rozvoje</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
International Journal of Environmental Research and Public Health [online]
ISSN
1660-4601
e-ISSN
—
Svazek periodika
10
Číslo periodika v rámci svazku
5
Stát vydavatele periodika
DE - Spolková republika Německo
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
1895-1915
Kód UT WoS článku
000319442000016
EID výsledku v databázi Scopus
—