Kompetence vysokoškolských učitelů pro udržitelný rozvoj - analýza situace v regionu střední a východní Evropy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11690%2F15%3A10322048" target="_blank" >RIV/00216208:11690/15:10322048 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/article/view/507/646" target="_blank" >http://www.envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/article/view/507/646</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/18023061.507" target="_blank" >10.14712/18023061.507</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Kompetence vysokoškolských učitelů pro udržitelný rozvoj - analýza situace v regionu střední a východní Evropy
Popis výsledku v původním jazyce
Pro rozvoj oborů souvisejících s udržitelným rozvojem na vysokoškolské úrovni jsou zapotřebí především změny v samotné výuce. Aby poukázali na procesy související s touto transformací, zkoumali autoři (předpoklady pro) rozvoj kompetencí vysokoškolských pedagogů ve 13 zemích střední a východní Evropy a srovnali tato zjištění s podobnými poznatky z jiných evropských zemí. Pro analýzu situace byl využit průzkum, v němž byly zjišťovány národní podmínky pro VUR na úrovni VŠ; samotné kompetence pak byly vybrány z příkladů dobré praxe v případových studiích, vypracovaných podle vzoru kompetencí EHK OSN. Výsledky ukazují některé nedostatky v profesním rozvoji vysokoškolských pedagogů: pěstování kompetencí není obecně věnována pozornost a chybí zvláště v oblasti VUR. V důsledku toho jsou přístupy a principy VUR aplikovány ve zkoumané části světa méně často. Z širšího pohledu vyplývá, že příležitosti pro rozvoj kompetencí na úrovni VŠ existují, ale jsou nerovnoměrně rozděleny mezi jednotlivými zeměmi. Pro podporu profesního rozvoje kompetencí vysokoškolských pedagogů v oblasti VUR je důležitým faktorem pochopení environmentálního vzdělávání ve vztahu k vzdělávání pro udržitelný rozvoj, a také přijetí inter- či trans-disciplinární perspektivy. Autoři tvrdí, že oborový přístup je hluboce zakořeněnou součástí akademické kultury ve všech post-socialistických zemích střední a východní Evropy, zatímco pro udržitelnost je zásadní transdisciplinární přístup a širší zapojení zúčastněných stran. Kontext prezentovaného výzkumu tvoří projekt University Educators for Sustainable Development (UE4SD), do kterého je zapojeno 53 partnerů z 33 evropských zemí; jejich spolupráce má pomoci určit nejlepší způsoby, jak rozvíjet kompetence vysokoškolských pedagogů ve výuce udržitelnosti. Některé výsledky tohoto projektu jsou v článku stručně představeny.
Název v anglickém jazyce
Competencies of university teachers for sustainable development - analysis of the situation in Central and Eastern Europe
Popis výsledku anglicky
Debates relevant to sustainability oriented teaching at the higher education level anticipate necessary transitions in curricula. In order to depict the overall ESD related transformation of university teaching, the authors examined (pre-requisites for development of) university educators competences in 13 countries of the Central and Eastern Europe, and compared these findings with those from other European countries (similar in some aspects). The situation was analysed in a survey where national policy conditions for ESD on HE level were examined, and competences were outlined within good practice case studies according to the UNECE framework. Results show some deficits in professional development of university educators, where attention to competences is missing in general, and in the field of ESD in particular. In consequence, ESD approaches and principles are applied less frequently in this part of the world. From the broader point of view it was observed that opportunities for competence development at HE level exist but are unevenly distributed across countries. For support of professional development of university educators in the field of ESD competences, understanding of environmental education versus ESD is an important factor, and also acceptance of an inter- or transdisciplinary perspective. The authors argue that disciplinarism is a deeply rooted part of academic culture in all post-socialist CEE countries, while for sustainability a transdisciplinary approach and the wider involvement of stakeholders is crucially needed. The context of the presented research is the University Educators for Sustainable Development (UE4SD) project where 53 partners from 33 European countries collaborate to identify the best ways to develop university educators' competences in sustainability teaching. Outcomes of this project are briefly introduced in the article.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TD020400" target="_blank" >TD020400: Využití regionálních případových studií udržitelného rozvoje ve vysokoškolské výuce a pro tvorbu tzv. Open Educational Resources</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Envigogika
ISSN
1802-3061
e-ISSN
—
Svazek periodika
10
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
1-21
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—