Identita zelených spotřebitelů: proč tvrďáci nekupují klasické žárovky a křehké ženy dobíjecí baterie?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11690%2F17%3A10374293" target="_blank" >RIV/00216208:11690/17:10374293 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://css2017.ff.cuni.cz/prispevky" target="_blank" >http://css2017.ff.cuni.cz/prispevky</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Identita zelených spotřebitelů: proč tvrďáci nekupují klasické žárovky a křehké ženy dobíjecí baterie?
Popis výsledku v původním jazyce
Nákup ekologických výrobků je v literatuře typicky vysvětlován kombinací environmentální motivace, motivace související s ochranou zdraví (vlastní a blízkých osob) a bariér (představovaných vyšší cenou nebo horší dostupností ekologických výrobků). Avšak existence dodatečných bariér spotřeby ekologických výrobků způsobuje to, že spotřebitelům ekologických výrobků je připisován vyšší sociální status a spotřeba ekologických výrobků je vnímána jako statusový symbol. Bariéry spotřeby ekologických výrobků tak mohou, konzistentně s teorií okázalé spotřeby, zvyšovat motivaci spotřebitelů k ekologické spotřebě. Pomocí série kvaziexperimentálních studií, v nichž manipulujeme vnímané bariéry spotřeby ekologických výrobků, testujeme vliv přítomnosti těchto bariér na vnímaný sociální status spotřebitele. Naše výsledky ukazují, že spotřeba ekologických výrobků je vnímána jako statusově vyšší než spotřeba konvenčních výrobků. Vyšší statusová hodnota ekologických výrobků je způsobena vyššími vnímanými bariérami ekologické spotřeby. Naše výsledky ukazují, že pokud se sníží cena a zvýší dostupnost ekologických výrobků, sníží se paradoxně motivace některých (statusově-motivovaných) spotřebitelů k nákupu ekologických výrobků.
Název v anglickém jazyce
Identity of green consumers: Why tough guys don't buy conventional light bulbs and frail women rechargeable batteries?
Popis výsledku anglicky
Purchase of green products is in literature typically explained by a combination of pro-environmental motivation, motivation related to protection of health (own and of close people) and barriers (represented by a higher price or worse availability of green products). However, the existence of additional barriers to consumption of green products causes that a higher social status is ascribed to green consumers and consumption of green products is considered a symbol of higher social status. The barriers of green consumption can thus increase motivation of consumers to green consumption, which is consistent with the theory of conspicuous consumption. By means of quasi-experimental studies, in which we are manipulating perceived barriers of green consumption, we test the effect of presence of these barriers on the perceived status of the consumer. Our results indicate that the consumption of green products is perceived as superior with respect to status compare to consumption of conventional products. A higher status value of green products is caused by higher perceives barriers to green consumption. Our results show that when the price of green products decreases, the motivation of (status-oriented) consumers to purchase of green products also decreases.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA16-25440S" target="_blank" >GA16-25440S: Skloubení Campbellovy teorie postojů a efektu morální licence v oblasti ochrany životního prostředí: Theoretický návrh a empirický test</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů