Buy green, gain prestige and social status
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11690%2F20%3A10414232" target="_blank" >RIV/00216208:11690/20:10414232 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=t0yhatKFr0" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=t0yhatKFr0</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.jenvp.2020.101416" target="_blank" >10.1016/j.jenvp.2020.101416</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Buy green, gain prestige and social status
Popis výsledku v původním jazyce
Some recent studies have argued that green consumption increases the social status of consumers and thus the desire for social status may serve as one of the motivating forces behind green consumption. Thus, the elevated cost of green products is assumed to be a key condition for green consumption increasing social status. In this study we test an alternative hypothesis: that the perceived prosociality of green consumption, rather than its costliness, increases the social status of those who consume green products. We conducted a series of three experiments (total N = 1,223) in which we independently manipulated the green profile and the price of products. Our experiments showed that green consumption increases the social status of consumers independent of the price of green products and that the positive effect on social status is partially mediated by the perceived prosociality of green consumers.
Název v anglickém jazyce
Buy green, gain prestige and social status
Popis výsledku anglicky
Some recent studies have argued that green consumption increases the social status of consumers and thus the desire for social status may serve as one of the motivating forces behind green consumption. Thus, the elevated cost of green products is assumed to be a key condition for green consumption increasing social status. In this study we test an alternative hypothesis: that the perceived prosociality of green consumption, rather than its costliness, increases the social status of those who consume green products. We conducted a series of three experiments (total N = 1,223) in which we independently manipulated the green profile and the price of products. Our experiments showed that green consumption increases the social status of consumers independent of the price of green products and that the positive effect on social status is partially mediated by the perceived prosociality of green consumers.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA16-25440S" target="_blank" >GA16-25440S: Skloubení Campbellovy teorie postojů a efektu morální licence v oblasti ochrany životního prostředí: Theoretický návrh a empirický test</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Journal of Environmental Psychology
ISSN
0272-4944
e-ISSN
—
Svazek periodika
69
Číslo periodika v rámci svazku
June 2020
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
101416
Kód UT WoS článku
000540176100002
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85082694114