Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Drive less, drive better, or both? Behavioral adjustments to fuel price changes in Germany

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11690%2F22%3A10448847" target="_blank" >RIV/00216208:11690/22:10448847 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=5un.CYjllU" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=5un.CYjllU</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.reseneeco.2022.101292" target="_blank" >10.1016/j.reseneeco.2022.101292</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Drive less, drive better, or both? Behavioral adjustments to fuel price changes in Germany

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The demand for motor fuel should decline when its price rises, but how exactly does that happen? Do people drive less, do they drive more carefully to conserve fuel, or do they do both? To answer these questions, we use data from the German Mobility Panel from 2004 to 2019, taking advantage of the fluctuations in motor fuel prices over time and across locales to see how they affect Vehicle Kilometers Traveled (VKT) and on-road fuel economy (expressed in kilometers per liter) for gasoline and diesel cars. Our reduced-form regressions show that while the VKTs driven by gasoline cars decrease when the price of gasoline rises, there is virtually no response among diesel cars. Likewise, the on-road fuel economy is largely unresponsive to fuel price changes, irrespective of the fuel type. Since the price elasticity of fuel consumption is the difference between the price elasticity of VKT and the price elasticity of the fuel economy, our results suggest that the fuel economy might be the &quot;weakest link&quot; of price-based policies that seek to address environmental externalities. (c) 2022 Elsevier B.V. All rights reserved.

  • Název v anglickém jazyce

    Drive less, drive better, or both? Behavioral adjustments to fuel price changes in Germany

  • Popis výsledku anglicky

    The demand for motor fuel should decline when its price rises, but how exactly does that happen? Do people drive less, do they drive more carefully to conserve fuel, or do they do both? To answer these questions, we use data from the German Mobility Panel from 2004 to 2019, taking advantage of the fluctuations in motor fuel prices over time and across locales to see how they affect Vehicle Kilometers Traveled (VKT) and on-road fuel economy (expressed in kilometers per liter) for gasoline and diesel cars. Our reduced-form regressions show that while the VKTs driven by gasoline cars decrease when the price of gasoline rises, there is virtually no response among diesel cars. Likewise, the on-road fuel economy is largely unresponsive to fuel price changes, irrespective of the fuel type. Since the price elasticity of fuel consumption is the difference between the price elasticity of VKT and the price elasticity of the fuel economy, our results suggest that the fuel economy might be the &quot;weakest link&quot; of price-based policies that seek to address environmental externalities. (c) 2022 Elsevier B.V. All rights reserved.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50201 - Economic Theory

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GX19-26812X" target="_blank" >GX19-26812X: Excelence v ekonomickém výzkumu energetické efektivity a modelování dopadů - FE3M</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Resources and Energy Economics

  • ISSN

    0928-7655

  • e-ISSN

    1873-0221

  • Svazek periodika

    68

  • Číslo periodika v rámci svazku

    May 2022

  • Stát vydavatele periodika

    NL - Nizozemsko

  • Počet stran výsledku

    21

  • Strana od-do

    101292

  • Kód UT WoS článku

    000767988200002

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85124316150