Vliv barevných folií na dyslexii
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14110%2F16%3A00091666" target="_blank" >RIV/00216224:14110/16:00091666 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vliv barevných folií na dyslexii
Popis výsledku v původním jazyce
Dyslexie je často diagnostikovaná specifická porucha učení, mezi jejíž příznaky se řadí zdvojování písmen, přeskakovaní slov, vlnění řádku, zamlžování textu atd. Cílem studie bylo zjistit, jakého vlivu na dyslektické děti dosahuje změna pozadí čteného textu a změna kontrastu, provedená předložením barevné folie před text. Do studie bylo zařazeno 72 dětí, rozřazených do zkoumané skupiny dyslektiků (36 dětí) a do skupiny kontrolní, nedyslektických dětí (36 dětí). K výzkumu byly použity čtyři barevné odstíny folií – žlutý, růžový, modrý a zelený. V rozřazovacím testu byl nejprve vybrán ve spolupráci s dětmi vhodný odstín folie, poté děti četly text střídavě s kontrolní, tj. čirou, folií a barevnou folií, každá část trvala po dobu třiceti sekund. Z naměřených výsledků vyplývá zlepšení při čtení u dyslektické skupiny o 2 slova, což je 6 %, přičemž takový výsledek je podle t-testu hodnocen jako statisticky významný.
Název v anglickém jazyce
Effect of colour overlays to dyslexia
Popis výsledku anglicky
Dyslexia is very often diagnosed specific learning disorders. Individuals describe a lot of symptoms like: jumping of letters and whole words in the line, uncomfortable glare, and fogging of the text, occasional double vision of letters etc. Study deals of using colour transparent overlays as compensatory aid for dyslectic children. This study included 72 pupils. To the study 36 dyslectic children of twelve years old were put and 36 non-dyslectic children of ten years old as control group. The four tints of overlays were used for study (yellow, pink, blue and green). A green tint of overlay decreased symptoms of dyslexia the most. On the contrary a yellow tint was used at least. Acceleration of reading with colour overlays occurred in almost 75 % of dyslectic children. Overage improvement with colour overlays was in the case of dyslectic children 6 % whereas improvement of non-dyslectic group was 3,7 %. Differences of improvement between both groups are 2,3 %.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
FF - ORL, oftalmologie, stomatologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů