Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Barevnými foliemi ke zlepšení čtení dyslektiků

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14110%2F16%3A00091919" target="_blank" >RIV/00216224:14110/16:00091919 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Barevnými foliemi ke zlepšení čtení dyslektiků

  • Popis výsledku v původním jazyce

    S potřebou číst se dnes v běžném životě setkáváme velmi často, avšak někteří lidé mohou mít se čtením značné problémy, protože trpí specifickou poruchou učení, dyslexií. Dyslexie je komplexní porucha čtení, která se u jedinců může projevovat různými způsoby, převážně skoky písmen a celých slov na řádcích, různými odlesky, problémy s navázáním slov do vět a s přechodem na další řádek apod. Mezi možnosti optické korekce dyslexie se řadí barevné folie. Předložením folie před čtený text se upraví kontrast pozadí a chod paprsku přicházejícího do oka. Dosažené výsledky měření jsou mezi sebou vzájemně srovnávány a hodnoceny. V současnosti se studie zúčastnilo 72 jedinců narozených od roku 1999 do roku 2007. Do výzkumné skupiny dyslektických dětí bylo zařazeno 36 jedinců, u kterých bylo zaznamenáno zlepšení ve čtení v průměru o 6 %. Zrychlení čtení při používání barevných folií prokazovalo 75 % procent dyslektiků.

  • Název v anglickém jazyce

    Colour overlays to improve reading of dyslectics

  • Popis výsledku anglicky

    Demands on reading increase permanently in today's world. However some people are struggling with reading difficulties since childhood because they suffer from specific learning disorders called dyslexia. Dyslexia is complex disorders of reading which prove in several ways. Individuals describe jumping of letters and whole words in the line, uncomfortable glare, and fogging of the text, occasional double vision of letters etc. Study deals of using colour transparent overlays as compensatory aid for dyslectic children. To the study 36 dyslectic children of twelve years old were put and 36 non-dyslectic children of ten years old as control group. A green tint of overlay decreased symptoms of dyslexia the most. On the contrary a yellow tint was used at least. Acceleration of reading with colour overlays occurred in almost 75 % of dyslectic children. Overage improvement with colour overlays was in the case of dyslectic children 6 % whereas improvement of non-dyslectic group was 3,7 %.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

    FF - ORL, oftalmologie, stomatologie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů