Vliv hodnotové orientace na percepci odpovědnosti u českých adolescentů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F03%3A00008719" target="_blank" >RIV/00216224:14210/03:00008719 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vliv hodnotové orientace na percepci odpovědnosti u českých adolescentů
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem výzkumu bylo analyzovat strukturu hodnotové orientace českých adolescentů a zjistit, jaký je vliv životních hodnot na percepci odpovědnosti. Výzkumný soubor tvořilo celkem 213 adolescentů ve věku Cílem výzkumu bylo analyzovat strukturu hodnotové orientace českých adolescentů a zjistit, jaký je vliv životních hodnot na percepci odpovědnosti. Výzkumný soubor tvořilo celkem 213 adolescentů ve věku 14 - 19 let. Respondentům byly předloženy následující otázky: Uveďte alespoň tři situace, v nichž jste vy nebo někdo jiný, vykonal něco a) dobrého, b) zlého. V úvahu jsme brali pouze ty výpovědi, které respondenti vztahovali k vlastní osobě. Posouzení hodnotové orientace bylo prováděno párovým srovnáním deseti životních hodnot. Z výsledků vyplývá, že struktura životních hodnot dívek a chlapců je velmi podobná, k nejvíce preferovaným patřily hodnoty odkazující na vztahy k nejbližším druhým lidem - tj. prožívat partnerskou lásku a pocit a žít pro rodinu. V predikci percipovaného jednání se u
Název v anglickém jazyce
Effect of life values on perception of responsibility in Czech adolescents
Popis výsledku anglicky
Aim of this research was to analyze the structure of life values in Czech adolescents and to find out how is the effect of life values on perception of responsibility. A research sample consisted of 213 participants aged between 14 - 19 years. Participants were asked to name at lest three situation in which they or somebody else did something a) good, b) bad. We have focused solely on statements in which participants described their own behaviour. We use a pair comparison of ten life values for assessment of value structure. We found out that the structure of life values of girls and boys is very similar; values referring to relationships to other persons - i.e. experience partners love and feelings or living for family - belong to the most preferred.In girls, the life values referring explicitly or implicitly to other persons had an effect on perceived action. In boys, the life value working for society had a strong effect on action toward a friend while life value living pleasantly
Klasifikace
Druh
A - Audiovizuální tvorba
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA406%2F01%2F1085" target="_blank" >GA406/01/1085: Pojetí odpovědnosti u adolescentů</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2003
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
80-86633-09-8
Místo vydání
Pavlov
Název nakladatele resp. objednatele
Psychologický ústav FF MU
Verze
Sociální procesy a osobnost 2003
Identifikační číslo nosiče
—