Vliv hodnot na odpovědnost vnímanou v morálním jednání
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F07%3A00022381" target="_blank" >RIV/00216224:14230/07:00022381 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Effect of values on responsibility perceived in moral action
Popis výsledku v původním jazyce
The aim of this study was to investigate the relationship between preferred values and responsibility perceived in one's own action. The research sample consisted of 213 high school students (108 girls and 105 boys, mean age = 15.9 years). Participants were asked to describe their own good and bad actions and they filled in a value preference inventory. Participants either referred to the object of responsibility, e.g. they described actions toward specific people, or they mentioned an internal rule according to which they interpret their actions. In girls, values referring to other persons had an effect on actions. In boys, the value of working for society was important in predicting actions. Our results point to the importance of context in moral development.
Název v anglickém jazyce
Effect of values on responsibility perceived in moral action
Popis výsledku anglicky
The aim of this study was to investigate the relationship between preferred values and responsibility perceived in one's own action. The research sample consisted of 213 high school students (108 girls and 105 boys, mean age = 15.9 years). Participants were asked to describe their own good and bad actions and they filled in a value preference inventory. Participants either referred to the object of responsibility, e.g. they described actions toward specific people, or they mentioned an internal rule according to which they interpret their actions. In girls, values referring to other persons had an effect on actions. In boys, the value of working for society was important in predicting actions. Our results point to the importance of context in moral development.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2007
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studia Psychologica
ISSN
0039-3320
e-ISSN
—
Svazek periodika
49
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
167-175
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—