Vliv životních hodnot na vnímané odpovědné a neodpovědné jednání u adolescentů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F04%3A00011501" target="_blank" >RIV/00216224:14230/04:00011501 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Effect of Life Values on Perception of Responsible and Irresponsible Action in Adolescents
Popis výsledku v původním jazyce
In moral psychology the concept of responsibility is important especially in the theory of Gilligan, who starts important controversy in the question of dependence of moral development on context. But only very few theories are interested in a real moralaction, perception of own responsible or irresponsible action and relationship between perceived responsibility in action and life values. A research sample consisted of 213 adolescents (108 girls, 105 boys) aged 14-19 years from four different secondary schools in Bohemia and Moravia. Participants were asked to describe their own good and bad behaviour in a questionnaire: Name at least three situations in which you did something a) good, b) bad. We also used a pair comparison of ten life values for assessment of value structure (Macek, according Osecka, 1991) We found out that there are different kinds of responsibility perceived in own moral action. Participants either referred to the object of responsibility or they mentioned an int
Název v anglickém jazyce
Effect of Life Values on Perception of Responsible and Irresponsible Action in Adolescents
Popis výsledku anglicky
In moral psychology the concept of responsibility is important especially in the theory of Gilligan, who starts important controversy in the question of dependence of moral development on context. But only very few theories are interested in a real moralaction, perception of own responsible or irresponsible action and relationship between perceived responsibility in action and life values. A research sample consisted of 213 adolescents (108 girls, 105 boys) aged 14-19 years from four different secondary schools in Bohemia and Moravia. Participants were asked to describe their own good and bad behaviour in a questionnaire: Name at least three situations in which you did something a) good, b) bad. We also used a pair comparison of ten life values for assessment of value structure (Macek, according Osecka, 1991) We found out that there are different kinds of responsibility perceived in own moral action. Participants either referred to the object of responsibility or they mentioned an int
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GD403%2F03%2FH135" target="_blank" >GD403/03/H135: Analýza psychosociálních charakteristik české populace z aspektu gender</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2004
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Book of Abstracts
ISBN
—
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
1
Strana od-do
78-78
Název nakladatele
Arcipelago Edizioni
Místo vydání
Verbania Pallanza (Italy)
Místo konání akce
Verbania Pallanza (Italy)
Datum konání akce
1. 1. 2004
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—