"Bellissimum Ovidii Theatrum". Poznámky k recepci Ovidiových Metamorfóz v kultuře 17. století v Čechách a na Moravě
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F07%3A00033225" target="_blank" >RIV/00216224:14210/07:00033225 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
"Bellissimum Ovidii Theatrum". Poznámky k recepci Ovidiových Metamorfóz v kultuře 17. století v Čechách a na Moravě
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek se koncentruje na vybrané otázky recepce jednoho z hlavních ikonografických zdrojů témat ve výtvarném umění, Ovidiových Metamorfóz. V první části byla pozornost věnována čtenářské oblibě konkrétních tisků formou sondy do inventářů moravské šlechty. Učiněná sonda potvrdila, že výskyt oblíbených ilustrovaných edic Metamorfóz se shoduje s výsledky výzkumu používaných grafických předloh pro české a moravské umění 17. století. Nejvýznamněji se uplatnily zejména série Virgila Solise, Crispijna de Passe, Johanna Wilhelma Baura či Sébastiena Le Clerca-Françoise Chauveaua či volné grafické listy Michela Dorignyho. Druhá část je zaměřena na diskuzi nad ovidiovskými texty a jejich ilustracemi: upozorňováno bylo zejména na lascivitu básní a ilustrací, což vedlo v některých případech k cenzurním regulacím. Zmíněné otázky formálního i obsahového zaměření byly poté detailněji řešeny na příkladu výzdoby pavilonu Květné zahrady v Kroměříži.
Název v anglickém jazyce
"Bellissimum Ovidii Theatrum". Notes to the Reception of Ovid´s Metamorphoses in the Culture of the 17th Century in Bohemia and Moravia
Popis výsledku anglicky
The article is concentrated on selected questions of reception of one of the main iconographical sources for visual art, Ovid`s Metamorphoses. In the first part was attention given to reader`s popularity of Metamorphoses prints, which was made through the research of inventaries of Moravian aristocracy. The popularity of illustrated editions corresponds with the results of research of graphical sources used in Czech and Moravian art in the 17th century. Graphical series of great importance for baroque art in Bohemia and Moravia were especially the illustrations of V. Solis, C. de Passe, J. W. Baur and S. Le Clerc-F. Chauveau and single-leaf engravings of M. Dorigny. Second part deals with the discussion on ovidian texts and its illustrations: it was mainly refered to a lascivity of the poetry and the illustrations, what conduced in some cases to a censorship. Mentioned questions of formal and content sight were documented on the example of the decoration of central Rotunda in Kroměříž
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2007
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Milena Bartlová - Lubomír Konečný - Lubomír Slavíček (ed.), Libosad. Studie o českém a evropském barokním umění. Práce držitelů Baderova stipendia pro výzkum malířství 17. století
ISBN
978-80-7106-918-8
Počet stran výsledku
38
Strana od-do
—
Počet stran knihy
209
Název nakladatele
Nakladatelství Lidových novin
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—