Dehumanisation as a discursive strategy in the British popular press
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F08%3A00024718" target="_blank" >RIV/00216224:14210/08:00024718 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Dehumanisation as a discursive strategy in the British popular press
Popis výsledku v původním jazyce
This article discusses the notion of discursive strategies in the media, describing their relationship to broad macro-strategies as goal-oriented plans of discourse participants on the one hand and the particular linguistic means used for their articulation on the other. Focusing on the referential/nomination strategeis and predicative strategies, it describes the use of labels and stereotypes which result in the dehumanisation of social actors. Using material from the media reporting of political events connected with the war in Iraq, it notes how descriptive labels and animal metaphors are used to construct an imaginary out-group which becomes subject to negative other-presentation. The ultimate purpose of such discursive strategies may consist in the implicit legitimation of certain political agendas.
Název v anglickém jazyce
Dehumanisation as a discursive strategy in the British popular press
Popis výsledku anglicky
This article discusses the notion of discursive strategies in the media, describing their relationship to broad macro-strategies as goal-oriented plans of discourse participants on the one hand and the particular linguistic means used for their articulation on the other. Focusing on the referential/nomination strategeis and predicative strategies, it describes the use of labels and stereotypes which result in the dehumanisation of social actors. Using material from the media reporting of political events connected with the war in Iraq, it notes how descriptive labels and animal metaphors are used to construct an imaginary out-group which becomes subject to negative other-presentation. The ultimate purpose of such discursive strategies may consist in the implicit legitimation of certain political agendas.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AI - Jazykověda
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA405%2F07%2F0652" target="_blank" >GA405/07/0652: Integrace v jazycích - jazyky v integraci</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2008
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Ends and Means in Language: Communication and Textual Strategies in Mass Media, Commercial and Academic Discourse (Tomášková Renata, Sirma Wilamová and Christopher Hopkinson, eds.)
ISBN
978-80-7368-592-8
Počet stran výsledku
5
Strana od-do
—
Počet stran knihy
105
Název nakladatele
Ostravská univerzita
Místo vydání
Ostrava
Kód UT WoS kapitoly
—