Ovlivnění pozornosti a exekutivních funkcí specifickou pohybovou aktivitou (DDR) u dětí středního školního věku s diagnostikovanou hyperkinetickou poruchou
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F10%3A00047607" target="_blank" >RIV/00216224:14210/10:00047607 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Ovlivnění pozornosti a exekutivních funkcí specifickou pohybovou aktivitou (DDR) u dětí středního školního věku s diagnostikovanou hyperkinetickou poruchou
Popis výsledku v původním jazyce
Článek se zabývá problematikou hyperkinetických poruch a jí příbuznou americkou diagnostickou kategorií ADHD. Je zaměřena zejména na otázky narušené pozornosti a exekutivních funkcí. Zdůrazněno je pojetí těchto funkcí v rámci neuropsychologických modelůhyperkinetické poruchy/ADHD, které usilují o komplexní vysvětlení vztahů a souvislostí mezi jednotlivými psychickými funkcemi. Výzkumná část se věnuje experimentu zaměřenému na sledování vlivu specifické pohybové aktivity na pozornost a exekutivní funkceu dětí s hyperkinetickou poruchou/ADHD oproti dětem bez této poruchy (ve věku 9?12let). Využity byly neuropsychologické testy počítačového programu Neurop II (autor: Dr. Laco Gaál) a jako pohybová aktivita byla zvolena pohybová interaktivní hra Dance Dance Revolution. Porovnávány jsou výkony dětí ze skupin podle klinického i podle experimentálního rozdělení. Specifický vliv pohybové aktivity se prokázal pouze v testu pozornosti, nikoli v testu exekutivních funkcí.
Název v anglickém jazyce
Effects on attention and executive functions of specific physical activity (DDR) of children in middle school age diagnosed with hyperkinetic disorder
Popis výsledku anglicky
The article explores the issue of hyperkinetic disorders and the relating American diagnostic category of ADHD. It focuses on the problems of impaired attention and executive functions. The conception of these functions is emphasized within neuropsychological models of a hyperkinetic disorder/ADHD, the purpose of which is to give a complex explanation of relations among various mental functions. The research part of the article deals with an experiment focused on examining the influence of a specific movement activity on attention and executive functions of children with a hyperkinetic disorder/ADHD as opposed to children without the disorder (aged 9-12). Neuropsychological tests of the programme Neurop II (by Dr. Laco Gaál) have been used and the movement interactive game Dance Dance Revolution has been chosen as a movement activity. A specific impact of a movement activity on the performance of children has been proved in the attention test only not in the one of executive functions.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2010
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
SPFFBU. Řada psychologická (P). Annales psychologici.
ISSN
1211-3522
e-ISSN
—
Svazek periodika
roč. 58
Číslo periodika v rámci svazku
P 14
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—