Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Bildungsroman Lygie Fagundes Telles

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F10%3A00067292" target="_blank" >RIV/00216224:14210/10:00067292 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Bildungsroman Lygie Fagundes Telles

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Pro svůj první rozsáhlejší text Kamenné kolo (Ciranda de Pedra, 1954) si brazilská spisovatelka Lygia Fagundes Telles zvolila žánr románu formování. Při výstavbě textu dodržuje základní schéma tohoto žánru, mění ovšem jeho dílčí složky. Za nejnápadnějšízměnu můžeme považovat převrácení rolí ženských a mužských postav. Spisovatelka narušuje stereotyp daného žánru výběrem hlavního hrdiny, jímž je žena. Nejen ona, ale i ostatní ženské postavy působí "trojrozměrně". Jedná se o postavy-hypotézy (D. Hodrová), tedy o postavy dynamické, plastické se sémantickou neukončeností, naproti tomu postavy mužské jsou reprezentovány jako postavy-definice, jejichž plochost kontrastuje s živoucností jejich ženských protějšků. Tímto způsobem autorka reflektuje brazilskouspolečnost první poloviny 20. století a kritizuje její stav.

  • Název v anglickém jazyce

    Lygia Fagundes Telles s Bildungsroman

  • Popis výsledku anglicky

    L.F. Telles, a famous Brasilian writer, chose for her first larger text (Ciranda de Pedra, 1954) the form of novel. The author follows the basic scheme of this genre, but changes its partial components. As the most striking modification can be consideredthe inversion of male and female roles. The writer's choice of her protagonist, who is a female, disturbs the genre stereotype. All the female heroines are so-called characters-hypothesis (D. Hodrová) which means that they are dynamic, tridimensional characters with semantic non-completeness in contrast to male ones who are represented as characters-definitions whose flatness emphasizes the vividness of female characters. This way helps the writer to contemplate the Brazilian society of 20th century and criticise its state.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

    AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2010

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů