Bildungsroman Lygie Fagundes Telles
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F10%3A00067292" target="_blank" >RIV/00216224:14210/10:00067292 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Bildungsroman Lygie Fagundes Telles
Popis výsledku v původním jazyce
Pro svůj první rozsáhlejší text Kamenné kolo (Ciranda de Pedra, 1954) si brazilská spisovatelka Lygia Fagundes Telles zvolila žánr románu formování. Při výstavbě textu dodržuje základní schéma tohoto žánru, mění ovšem jeho dílčí složky. Za nejnápadnějšízměnu můžeme považovat převrácení rolí ženských a mužských postav. Spisovatelka narušuje stereotyp daného žánru výběrem hlavního hrdiny, jímž je žena. Nejen ona, ale i ostatní ženské postavy působí "trojrozměrně". Jedná se o postavy-hypotézy (D. Hodrová), tedy o postavy dynamické, plastické se sémantickou neukončeností, naproti tomu postavy mužské jsou reprezentovány jako postavy-definice, jejichž plochost kontrastuje s živoucností jejich ženských protějšků. Tímto způsobem autorka reflektuje brazilskouspolečnost první poloviny 20. století a kritizuje její stav.
Název v anglickém jazyce
Lygia Fagundes Telles s Bildungsroman
Popis výsledku anglicky
L.F. Telles, a famous Brasilian writer, chose for her first larger text (Ciranda de Pedra, 1954) the form of novel. The author follows the basic scheme of this genre, but changes its partial components. As the most striking modification can be consideredthe inversion of male and female roles. The writer's choice of her protagonist, who is a female, disturbs the genre stereotype. All the female heroines are so-called characters-hypothesis (D. Hodrová) which means that they are dynamic, tridimensional characters with semantic non-completeness in contrast to male ones who are represented as characters-definitions whose flatness emphasizes the vividness of female characters. This way helps the writer to contemplate the Brazilian society of 20th century and criticise its state.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2010
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů