Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Semiology in Music and Art: Czech Music Semiology

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F11%3A00055025" target="_blank" >RIV/00216224:14210/11:00055025 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Semiology in Music and Art: Czech Music Semiology

  • Popis výsledku v původním jazyce

    With help of music semiology, it?s possible to interpret the syntax of music and the process of structuring a musical work; semiology thus becomes part of music theory. Semiology (at least as a music-oriented pragmatic system) can be an inspiration to music sociology, historiography, ethnomusicology. Not even the emancipatory tendencies of the last few decades have deprived semiology of its links to aesthetics. It is still true that questions of signs and meanings in music is one of the key problems ofmusic aesthetics. Its study offers three possible approaches with, of course, a range of varieties and cross-currents. The most radical approach denies that music carries any sign, or even a communicative status. A second approach, let?s call it ?non-semiotic formalism?, connects the meaning of a work with the way it is structured and modelled at all levels. The third approach acknowledges that music is a sign structure of its own kind and that musical signs have specific meanings.

  • Název v anglickém jazyce

    Semiology in Music and Art: Czech Music Semiology

  • Popis výsledku anglicky

    With help of music semiology, it?s possible to interpret the syntax of music and the process of structuring a musical work; semiology thus becomes part of music theory. Semiology (at least as a music-oriented pragmatic system) can be an inspiration to music sociology, historiography, ethnomusicology. Not even the emancipatory tendencies of the last few decades have deprived semiology of its links to aesthetics. It is still true that questions of signs and meanings in music is one of the key problems ofmusic aesthetics. Its study offers three possible approaches with, of course, a range of varieties and cross-currents. The most radical approach denies that music carries any sign, or even a communicative status. A second approach, let?s call it ?non-semiotic formalism?, connects the meaning of a work with the way it is structured and modelled at all levels. The third approach acknowledges that music is a sign structure of its own kind and that musical signs have specific meanings.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2011

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Approaches to Music Research: Between Practice and Epistemology

  • ISBN

    978-3-631-59200-7

  • Počet stran výsledku

    5

  • Strana od-do

    79-83

  • Počet stran knihy

    249

  • Název nakladatele

    Peter Lang, Internationaler Verlag der Wissenschaften

  • Místo vydání

    Frankfurt am Main

  • Kód UT WoS kapitoly