'Peintre de Sa Majesté Britannique'. Franz Adolph of Freenthal and his portrait of Maximilian Hamilton, Prince-Bishop of Olomouc
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F12%3A00060729" target="_blank" >RIV/00216224:14210/12:00060729 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.riha-journal.org/articles/2012/2012-jul-sep/suchanek-freenthal-portrait-of-maximilian-hamilton" target="_blank" >http://www.riha-journal.org/articles/2012/2012-jul-sep/suchanek-freenthal-portrait-of-maximilian-hamilton</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
'Peintre de Sa Majesté Britannique'. Franz Adolph of Freenthal and his portrait of Maximilian Hamilton, Prince-Bishop of Olomouc
Popis výsledku v původním jazyce
This essay examines the portrait of Maximilian von Hamilton (1714-1776), the last Prince-Bishop of Olomouc/Olmütz, painted between 1769 and 1772 by Franz Adolph of Freenthal (1721-1773), a former painter to the British royal court. The study focuses in turn on three visual motifs in Hamilton's portrait: the rhetorical gestures of the sitter, his attire and the way he is depicted, and the form of presentation and the function of the painting in the ceremonial space of the princely residence. In examiningeach of these motifs, account is taken of the specific visual conventions applied in this genre, and of the contemporary rules of visual rhetoric. By referencing the classical motif of modesty and moderation from antiquity, Adolph underlined the importance of the ideal of antiquity and with it "natural" speech and behaviour. He attempted to express the spirit of antiquity by comparing contemporary clothing and rhetorical gestures to those of the orators or other public figures of antiqu
Název v anglickém jazyce
'Peintre de Sa Majesté Britannique'. Franz Adolph of Freenthal and his portrait of Maximilian Hamilton, Prince-Bishop of Olomouc
Popis výsledku anglicky
This essay examines the portrait of Maximilian von Hamilton (1714-1776), the last Prince-Bishop of Olomouc/Olmütz, painted between 1769 and 1772 by Franz Adolph of Freenthal (1721-1773), a former painter to the British royal court. The study focuses in turn on three visual motifs in Hamilton's portrait: the rhetorical gestures of the sitter, his attire and the way he is depicted, and the form of presentation and the function of the painting in the ceremonial space of the princely residence. In examiningeach of these motifs, account is taken of the specific visual conventions applied in this genre, and of the contemporary rules of visual rhetoric. By referencing the classical motif of modesty and moderation from antiquity, Adolph underlined the importance of the ideal of antiquity and with it "natural" speech and behaviour. He attempted to express the spirit of antiquity by comparing contemporary clothing and rhetorical gestures to those of the orators or other public figures of antiqu
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
RIHA Journal
ISSN
2190-3328
e-ISSN
—
Svazek periodika
Neuveden
Číslo periodika v rámci svazku
červenec-září
Stát vydavatele periodika
DE - Spolková republika Německo
Počet stran výsledku
24
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—