Mediální gramotnost a nová média v kontextu informačního vzdělávání
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F12%3A00060890" target="_blank" >RIV/00216224:14210/12:00060890 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://issuu.com/nakliv/docs/trendy" target="_blank" >http://issuu.com/nakliv/docs/trendy</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Mediální gramotnost a nová média v kontextu informačního vzdělávání
Popis výsledku v původním jazyce
Nová média a jejich rozšiřování mezi obyvateli klade nové požadavky na rozvoj kompetencí nutných pro život v informační společnosti a pro používání ICT. Gramotnost pro používání nových médií staví do nového světla pojmy charakterizující kompetence, kterédoposud stály vedle sebe, popřípadě byly souhrnně označovány za gramotnost informační. V novém pojetí mediální gramotnosti, která bere v úvahu i specifické požadavky nových médií, lze mediální gramotnost považovat za zastřešující pojem, který v sobě zahrnuje gramotnost informační, funkční a další sociálně-komunikační kompetence nutné pro život v informační společnosti. Pyramida těchto kompetencí vymezená Philippem Mayringem zahrnuje kompetence od technicko-instrumentálních až po kriticko-reflexivní. Vpraxi tyto kompetence představují především schopnosti nová média ovládat, bránit se technickým útokům, chránit si osobní údaje, umět v prostředí nových komunikovat a reflektovat i negativa nových médií.
Název v anglickém jazyce
Media literacy and new media in the context of information education
Popis výsledku anglicky
New media and their distribution among the population is placing new demands on developing skills necessary for life in the information society and for the use of ICT. Literacy for use of new media puts new light on the concepts characterizing the competencies which stood side by side, or were collectively known as information literacy so far. In the new concept of media literacy, which takes into account the specific requirements of the new media, media literacy can be considered as an umbrella term that incorporates information literacy, functional literacy, and other social-communication skills necessary for life in the information society. The pyramid of competencies defined by Philipp Mayring includes competencies from the technical-instrumental to the critically-reflexive one.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AF - Dokumentace, knihovnictví, práce s informacemi
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EE2.4.12.0060" target="_blank" >EE2.4.12.0060: Národní klastr informačního vzdělávání (NAKLIV) - podpora spolupráce, sdílení a transferu znalostí</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Trendy v informačním vzdělávání
ISBN
9788087500187
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
61-70
Počet stran knihy
154
Název nakladatele
VeRBuM
Místo vydání
Zlín
Kód UT WoS kapitoly
—