Clash of Desires: Detective vs. Femme Fatale
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F12%3A00061645" target="_blank" >RIV/00216224:14210/12:00061645 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.theartsjournal.org/images/archive_articles/August2012/3.pdf" target="_blank" >http://www.theartsjournal.org/images/archive_articles/August2012/3.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Clash of Desires: Detective vs. Femme Fatale
Popis výsledku v původním jazyce
This article discusses the theme of desire presented in American hard-boiled detective fiction and its subsequent transformation on the screen in form of films noir of the 1940?s. The works in focus are novels The Maltese Falcon by Dashiell Hammett, Farewell, My Lovely by Raymond Chandler and Build My Gallows High by Daniel Mainwaring and their film noir adaptations ? The Maltese Falcon (1941), Murder, My Sweet (1944) and Out of the Past (1947). The proposed paper seeks to offer a contrastive analysis of the novels and the films and situate them in their respective social and cultural contexts. The central conflict of this article is presented by the clash between the femme fatale?s and detective?s desires. Hard-boiled novels present femme fatale as adame with a past, a spider woman, and the detective as a hero with no future, caught in her web of intrigues. The only way out for the detective is to suppress the sexual desire for the woman and hold strong to his professional code.
Název v anglickém jazyce
Clash of Desires: Detective vs. Femme Fatale
Popis výsledku anglicky
This article discusses the theme of desire presented in American hard-boiled detective fiction and its subsequent transformation on the screen in form of films noir of the 1940?s. The works in focus are novels The Maltese Falcon by Dashiell Hammett, Farewell, My Lovely by Raymond Chandler and Build My Gallows High by Daniel Mainwaring and their film noir adaptations ? The Maltese Falcon (1941), Murder, My Sweet (1944) and Out of the Past (1947). The proposed paper seeks to offer a contrastive analysis of the novels and the films and situate them in their respective social and cultural contexts. The central conflict of this article is presented by the clash between the femme fatale?s and detective?s desires. Hard-boiled novels present femme fatale as adame with a past, a spider woman, and the detective as a hero with no future, caught in her web of intrigues. The only way out for the detective is to suppress the sexual desire for the woman and hold strong to his professional code.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AI - Jazykověda
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Journal of Arts and Humanities
ISSN
2167-9053
e-ISSN
—
Svazek periodika
roč. 1
Číslo periodika v rámci svazku
č. 1
Stát vydavatele periodika
US - Spojené státy americké
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
25-32
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—