Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Clash of Desires: Detective vs. Femme Fatale

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F12%3A00061645" target="_blank" >RIV/00216224:14210/12:00061645 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.theartsjournal.org/images/archive_articles/August2012/3.pdf" target="_blank" >http://www.theartsjournal.org/images/archive_articles/August2012/3.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Clash of Desires: Detective vs. Femme Fatale

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This article discusses the theme of desire presented in American hard-boiled detective fiction and its subsequent transformation on the screen in form of films noir of the 1940?s. The works in focus are novels The Maltese Falcon by Dashiell Hammett, Farewell, My Lovely by Raymond Chandler and Build My Gallows High by Daniel Mainwaring and their film noir adaptations ? The Maltese Falcon (1941), Murder, My Sweet (1944) and Out of the Past (1947). The proposed paper seeks to offer a contrastive analysis of the novels and the films and situate them in their respective social and cultural contexts. The central conflict of this article is presented by the clash between the femme fatale?s and detective?s desires. Hard-boiled novels present femme fatale as adame with a past, a spider woman, and the detective as a hero with no future, caught in her web of intrigues. The only way out for the detective is to suppress the sexual desire for the woman and hold strong to his professional code.

  • Název v anglickém jazyce

    Clash of Desires: Detective vs. Femme Fatale

  • Popis výsledku anglicky

    This article discusses the theme of desire presented in American hard-boiled detective fiction and its subsequent transformation on the screen in form of films noir of the 1940?s. The works in focus are novels The Maltese Falcon by Dashiell Hammett, Farewell, My Lovely by Raymond Chandler and Build My Gallows High by Daniel Mainwaring and their film noir adaptations ? The Maltese Falcon (1941), Murder, My Sweet (1944) and Out of the Past (1947). The proposed paper seeks to offer a contrastive analysis of the novels and the films and situate them in their respective social and cultural contexts. The central conflict of this article is presented by the clash between the femme fatale?s and detective?s desires. Hard-boiled novels present femme fatale as adame with a past, a spider woman, and the detective as a hero with no future, caught in her web of intrigues. The only way out for the detective is to suppress the sexual desire for the woman and hold strong to his professional code.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AI - Jazykověda

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2012

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Arts and Humanities

  • ISSN

    2167-9053

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    roč. 1

  • Číslo periodika v rámci svazku

    č. 1

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    25-32

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus