Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The African American Femme Fatale : How Black Hard-Boiled Fiction Encourages Misogynoir

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F21%3A00126205" target="_blank" >RIV/00216224:14210/21:00126205 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://hdl.handle.net/11222.digilib/145107" target="_blank" >https://hdl.handle.net/11222.digilib/145107</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The African American Femme Fatale : How Black Hard-Boiled Fiction Encourages Misogynoir

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The article provides distinction between romantic and decadent depictions of women, and follows the origins of the femme fatale trope and its influence of and incorporation into the genre of hard-boiled fiction. The article examines two femme fatale figures in two African American hard-boiled novels, Chester Himes’ A Rage in Harlem (1957) and Walter Mosley’s Devil in a Blue Dress (1990). The objective is to consider how the misogynistic nature of the femme fatale trope related to Black women characters is harmful and supports androcentric bias as represented in African American hard-boiled fiction. The article inspects how both Himes and Mosley 's works reflect traditional male-oriented hard-boiled tropes while both authors depicted the environment of the novels to highlight racial and social inequity in the United States. Under intersectional theory, the article reframes the conventional hard-boiled characteristics to reveal instances of gendered racism in the novels.

  • Název v anglickém jazyce

    The African American Femme Fatale : How Black Hard-Boiled Fiction Encourages Misogynoir

  • Popis výsledku anglicky

    The article provides distinction between romantic and decadent depictions of women, and follows the origins of the femme fatale trope and its influence of and incorporation into the genre of hard-boiled fiction. The article examines two femme fatale figures in two African American hard-boiled novels, Chester Himes’ A Rage in Harlem (1957) and Walter Mosley’s Devil in a Blue Dress (1990). The objective is to consider how the misogynistic nature of the femme fatale trope related to Black women characters is harmful and supports androcentric bias as represented in African American hard-boiled fiction. The article inspects how both Himes and Mosley 's works reflect traditional male-oriented hard-boiled tropes while both authors depicted the environment of the novels to highlight racial and social inequity in the United States. Under intersectional theory, the article reframes the conventional hard-boiled characteristics to reveal instances of gendered racism in the novels.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60206 - Specific literatures

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Theory and Practice in English Studies (THEPES)

  • ISSN

    1805-0859

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    10

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    23-33

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus