The African American Femme Fatale : How Black Hard-Boiled Fiction Encourages Misogynoir
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F21%3A00126205" target="_blank" >RIV/00216224:14210/21:00126205 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://hdl.handle.net/11222.digilib/145107" target="_blank" >https://hdl.handle.net/11222.digilib/145107</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
The African American Femme Fatale : How Black Hard-Boiled Fiction Encourages Misogynoir
Popis výsledku v původním jazyce
The article provides distinction between romantic and decadent depictions of women, and follows the origins of the femme fatale trope and its influence of and incorporation into the genre of hard-boiled fiction. The article examines two femme fatale figures in two African American hard-boiled novels, Chester Himes’ A Rage in Harlem (1957) and Walter Mosley’s Devil in a Blue Dress (1990). The objective is to consider how the misogynistic nature of the femme fatale trope related to Black women characters is harmful and supports androcentric bias as represented in African American hard-boiled fiction. The article inspects how both Himes and Mosley 's works reflect traditional male-oriented hard-boiled tropes while both authors depicted the environment of the novels to highlight racial and social inequity in the United States. Under intersectional theory, the article reframes the conventional hard-boiled characteristics to reveal instances of gendered racism in the novels.
Název v anglickém jazyce
The African American Femme Fatale : How Black Hard-Boiled Fiction Encourages Misogynoir
Popis výsledku anglicky
The article provides distinction between romantic and decadent depictions of women, and follows the origins of the femme fatale trope and its influence of and incorporation into the genre of hard-boiled fiction. The article examines two femme fatale figures in two African American hard-boiled novels, Chester Himes’ A Rage in Harlem (1957) and Walter Mosley’s Devil in a Blue Dress (1990). The objective is to consider how the misogynistic nature of the femme fatale trope related to Black women characters is harmful and supports androcentric bias as represented in African American hard-boiled fiction. The article inspects how both Himes and Mosley 's works reflect traditional male-oriented hard-boiled tropes while both authors depicted the environment of the novels to highlight racial and social inequity in the United States. Under intersectional theory, the article reframes the conventional hard-boiled characteristics to reveal instances of gendered racism in the novels.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60206 - Specific literatures
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Theory and Practice in English Studies (THEPES)
ISSN
1805-0859
e-ISSN
—
Svazek periodika
10
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
23-33
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—