Written Academic Discourse in English: From Local Traditions to Global Outreach
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F12%3A00068158" target="_blank" >RIV/00216224:14210/12:00068158 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/BSE2012-2-1" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.5817/BSE2012-2-1</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/BSE2012-2-1" target="_blank" >10.5817/BSE2012-2-1</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Written Academic Discourse in English: From Local Traditions to Global Outreach
Popis výsledku v původním jazyce
The text discusses the position of local academic traditions in the modern context of global academic discourse dominated by the Anglo-American rhetorical style that represents the standard for modern international academic communication. After reviewingsome of the central notions attached to the discipline of genre analysis of written academic discourse, the paper argues for an extension of the traditional research agenda by calling for a broad sociolinguistics of genre. It is suggested that sociological, ethnographic, cross-cultural, translatological, pedagogical and critical approaches may enrich the current understanding of written academic genres. They can do so by revealing some of the ideologies and implicit norms on which particular disciplines rely in the discursive production and reproduction of knowledge, as well as the textual practices present in the transformation, recontextualization, translation, editing, etc.
Název v anglickém jazyce
Written Academic Discourse in English: From Local Traditions to Global Outreach
Popis výsledku anglicky
The text discusses the position of local academic traditions in the modern context of global academic discourse dominated by the Anglo-American rhetorical style that represents the standard for modern international academic communication. After reviewingsome of the central notions attached to the discipline of genre analysis of written academic discourse, the paper argues for an extension of the traditional research agenda by calling for a broad sociolinguistics of genre. It is suggested that sociological, ethnographic, cross-cultural, translatological, pedagogical and critical approaches may enrich the current understanding of written academic genres. They can do so by revealing some of the ideologies and implicit norms on which particular disciplines rely in the discursive production and reproduction of knowledge, as well as the textual practices present in the transformation, recontextualization, translation, editing, etc.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AI - Jazykověda
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Brno Studies in English
ISSN
0524-6881
e-ISSN
—
Svazek periodika
roč. 38
Číslo periodika v rámci svazku
č. 2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
5-16
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—