Brněnské malířství od založení Klubu přátel umění do vzniku Československa (1900 – 1918)
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F12%3A00107062" target="_blank" >RIV/00216224:14210/12:00107062 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Brněnské malířství od založení Klubu přátel umění do vzniku Československa (1900 – 1918)
Popis výsledku v původním jazyce
Článek pojednává o situaci brněnského malířství v prvních dekádách 20. století. Založením Klubu přátel umění v roce 1900 vznikla českojazyčná alternativa německojazyčného spolku Mährischer Kunstverein. Brněnské malířství, které bylo až do té doby německé, se rozdělilo na českou a německou větev. Brněnské německé malířství bylo tradičně formováno vídeňskými vlivy. Brněnské české malířství se orientovalo na Prahu. Od roku 1900 se v brněnském malířství projevoval vliv secesionistického hnutí, především ve formě impresionistických a symbolistických tendencí. Německá větev brněnského malířství inklinovala ke konzervativnějším projevům, obzvláště k symbolistnímu naturalismu a impresionismu. Mladí figurální malíři byli ovlivněni především tvorbou vídeňského Aloise Deluga. po roce 1910 česká větev brněnského malířství směřovala k modernějším stylům, v některých případech také k nastupující avantgardě.
Název v anglickém jazyce
Brno Painting from the Establishment of the Club of Friends of Art to the Establishment of Czechoslovakia (1900 - 1918)
Popis výsledku anglicky
The article deals with the situation of Brno painting in the first decades of the 20th century. By the establishment of the Club of Friends of Art (Klub přátel umění) in 1900, a Czech alternative of the German association Mährischer Kunstverein came into existence. Brno painting, which up to that point had been German, was divided into Czech and German branches. Brno German painting was traditionally shaped by Viennese influence. Brno Czech painting leaned towards Prague. From 1900 the influence of the Secession movement appeared in Brno painting, mainly in the form of impressionist and symbolist tendencies. The German branch of Brno painting tended towards more conservative manifestations, mainly symbolist naturalism and impressionism. Young figural painters were influenced mainly by works of the Viennese Alois Delug. After 1910 the Czech branch of Brno painting moved towards more modern styles, in some cases also to the rising avant-garde.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60400 - Arts (arts, history of arts, performing arts, music)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Brno v minulosti a dnes. Příspěvky k dějinám a výstavbě Brna
ISSN
0524-689X
e-ISSN
—
Svazek periodika
25
Číslo periodika v rámci svazku
2012
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
27
Strana od-do
257-283
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—