Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Brněnské malířství od založení Klubu přátel umění do vzniku Československa (1900 – 1918)

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F12%3A00107062" target="_blank" >RIV/00216224:14210/12:00107062 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Brněnské malířství od založení Klubu přátel umění do vzniku Československa (1900 – 1918)

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Článek pojednává o situaci brněnského malířství v prvních dekádách 20. století. Založením Klubu přátel umění v roce 1900 vznikla českojazyčná alternativa německojazyčného spolku Mährischer Kunstverein. Brněnské malířství, které bylo až do té doby německé, se rozdělilo na českou a německou větev. Brněnské německé malířství bylo tradičně formováno vídeňskými vlivy. Brněnské české malířství se orientovalo na Prahu. Od roku 1900 se v brněnském malířství projevoval vliv secesionistického hnutí, především ve formě impresionistických a symbolistických tendencí. Německá větev brněnského malířství inklinovala ke konzervativnějším projevům, obzvláště k symbolistnímu naturalismu a impresionismu. Mladí figurální malíři byli ovlivněni především tvorbou vídeňského Aloise Deluga. po roce 1910 česká větev brněnského malířství směřovala k modernějším stylům, v některých případech také k nastupující avantgardě.

  • Název v anglickém jazyce

    Brno Painting from the Establishment of the Club of Friends of Art to the Establishment of Czechoslovakia (1900 - 1918)

  • Popis výsledku anglicky

    The article deals with the situation of Brno painting in the first decades of the 20th century. By the establishment of the Club of Friends of Art (Klub přátel umění) in 1900, a Czech alternative of the German association Mährischer Kunstverein came into existence. Brno painting, which up to that point had been German, was divided into Czech and German branches. Brno German painting was traditionally shaped by Viennese influence. Brno Czech painting leaned towards Prague. From 1900 the influence of the Secession movement appeared in Brno painting, mainly in the form of impressionist and symbolist tendencies. The German branch of Brno painting tended towards more conservative manifestations, mainly symbolist naturalism and impressionism. Young figural painters were influenced mainly by works of the Viennese Alois Delug. After 1910 the Czech branch of Brno painting moved towards more modern styles, in some cases also to the rising avant-garde.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60400 - Arts (arts, history of arts, performing arts, music)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2012

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Brno v minulosti a dnes. Příspěvky k dějinám a výstavbě Brna

  • ISSN

    0524-689X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    25

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2012

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    27

  • Strana od-do

    257-283

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus