Nietzsche o rétorice (1873-1879)
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F13%3A00069679" target="_blank" >RIV/00216224:14210/13:00069679 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Nietzsche o rétorice (1873-1879)
Popis výsledku v původním jazyce
Není náhodou, že problematika jazyka a jeho vlivu na psychologický rozvoj lidské mysli, kterou se Nietzsche zabýval již v programové eseji O pravdě a lži ve smyslu nikoliv morálním (1873), dostala prostor i v jeho první velké práci Lidské, příliš lidské(1878, 1879). Intelektuální spřízněnost obou textů je založena na přijetí sémiotiky německého jazykovědce a filosofa, Humboldtova nepřímého žáka, Gustava Gerbera; díky jeho práci Řeč jako umění (1871) si Nietzsche dokázal uvědomit, jak důležitou roli hraje jazyk při konstituci osobní zkušenosti, kterou v důsledku toho již nelze nadále pojímat jako věrnou kopii okolní reality. Tato Nietzschova strategie se staví proti všem klasicistním snahám omezovat bohatství jazyka a současně otevírá dveře dokořán jakýmkoliv možnostem zintenzivnění vnímání řeči.
Název v anglickém jazyce
Nietzsche on Rhetoric (1873-1879)
Popis výsledku anglicky
It is no coincidence that the issue of language and its impact on the psychological development of the human mind, which Nietzsche already addressed in the programmatic essay On Truth and Lies in a Nonmoral Sense (1873), got space in his first great workHuman, All Too Human (1878, 1879). Intellectual kinship of the two texts are based on the adoption of semiotics German linguist and philosopher, Humboldt indirect pupil Gustav Gerber, thanks to his work Die Sprache als Kunst (1871) Nietzsche was able to recognize the important role played by language in the constitution of personal experience, which consequently has can no longer be understood as a faithful copy of the surrounding reality. This strategy Nietzsche opposes all attempts to restrict the classical richness of language and at the same time opens the door wide open to any possibilities of intensifying the perception of speech.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů