?Vím, jak si získat a udržet přátele? ? seberegulace v sociálních vztazích mladých lidí
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F13%3A00071459" target="_blank" >RIV/00216224:14210/13:00071459 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.spao.eu/images/SPO2013_program_abstracts.pdf" target="_blank" >http://www.spao.eu/images/SPO2013_program_abstracts.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
?Vím, jak si získat a udržet přátele? ? seberegulace v sociálních vztazích mladých lidí
Popis výsledku v původním jazyce
Sociální vztahy jsou jedním z klíčových aspektů životního období, které označujeme jako vynořující se dospělost. Získání, udržení nebo ztráta přátel souvisí s využitím seberegulačních mechanismů v sociální oblasti. V našem výzkumu (N = 110; 19 ? 27 let,průměrný věk 21,5 let; 82% studentů společenskovědných oborů) jsme se zaměřily na doménově specifickou ? sociální ? seberegulaci u vysokoškolských studentů, která vychází z Baltesova teoretického modelu SOC: jde o zvolenou selekci (získávání přátel), selekci založenou na ztrátě (nahrazení starého přátelství), optimalizaci (zlepšování kvality vztahu) a kompenzaci (udržování vztahu). Použily jsme Dotazník sociální selekce, optimalizace a kompenzace (Social SOC; Geldholf, Little, Hawley, 2012), Rosenbergovu škálu sebehodnocení (RSES; Rosenberg, 1965) a Škálu generalizovaného pocitu vlastní účinnosti (GSES; Křivohlavý, Schwarzer, Jerusalem, 1993).
Název v anglickém jazyce
"I know how to make friends and keep them" - self-regulation in the social relationships of young people
Popis výsledku anglicky
Social relationships are one of the key aspects of the period of life, which is known as emerging adulthood. Making, maintaining or losing friends is related with the use of self-regulatory mechanisms in the social field. In our study (N = 110, 19-27 years, mean age 21.5 years, 82% of sample were students in social disciplines), we focused on domain specific - social - self-regulation among university students, based on a Baltes' theoretical model SOC: elective selection (making friends), loss based selection (replacement of old friendship), optimization (improving the quality of the relationship) and compensation (maintaining the relationship). We used a Questionnaire of Social Selection, Optimization, and Compensation (SOC Social; Geldholf, Little, Hawley, 2012), Rosenberg's Self-Esteem Scale (RSES, Rosenberg, 1965) and the Generalized Self-Efficacy Scale (GSES; Křivohlavý, Schwarzer, Jerusalem, 1993).
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů