Proměna funkce posla v dramatu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F14%3A00073603" target="_blank" >RIV/00216224:14210/14:00073603 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://hdl.handle.net/11222.digilib/129855" target="_blank" >http://hdl.handle.net/11222.digilib/129855</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Proměna funkce posla v dramatu
Popis výsledku v původním jazyce
Tento článek se zabývá postavou posla z hlediska přeměny její funkce v dramatu s ohledem na její přítomnost a užití v dějinách dramatu, přičemž se zaměřuje na postavy poslů v Sofoklově Králi Oidipovi a Shakespearově Antoniovi a Kleopatře, a v kontextu současného mainstreamového britského dramatu v hrách Arkádie Toma Stopparda a Kodaň Michaela Frayna. Na základě kontrastů mezi příklady z klasických a současných her článek ukazuje, že posel mizí coby nezávislá postava, zatímco její funkce ve vyprávěcích strategiích přebírají ostatní, nezávislé postavy, a tím nahrazují funkce starší konvenční postavy, bezejmenného posla. Článek se rovněž zaměřuje na formální stránky vyprávění poslů, tzv. reportáž, a ukazuje, jak jsou taková vyprávění začleněna do celku dramatu.
Název v anglickém jazyce
Transformation of the messener function in drama
Popis výsledku anglicky
The present paper deals with the messenger character from the perspective of transformation of its function in drama regarding its presence and use in the history of drama where it focuses on messenger figures in Sophocles's Oedipus King and Shakespeare's Antony and Cleopatra, and in the context of contemporary mainstream British drama in the plays Arcadia by Tom Stoppard and Copenhagen by Michael Frayn. Based on the contrasts between examples from classical and contemporary plays,the study shows that Messenger disappears as an independent character while its functions within dramatic narrative strategies remain preserved as other main dramatic characters take on this function, which had belonged to nameless Messenger figures. It also focuses on formalaspects of messengers' narratives, the 'reportage', and it shows the ways these narratives are incorporated into the drama as a whole.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GAP409%2F11%2F1082" target="_blank" >GAP409/11/1082: Český divadelní strukturalismus: souvislosti a potenciál</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Theatralia
ISSN
1803-845X
e-ISSN
—
Svazek periodika
17
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
286-300
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—