Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Proměna funkce posla v dramatu

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F14%3A00073603" target="_blank" >RIV/00216224:14210/14:00073603 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://hdl.handle.net/11222.digilib/129855" target="_blank" >http://hdl.handle.net/11222.digilib/129855</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Proměna funkce posla v dramatu

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Tento článek se zabývá postavou posla z hlediska přeměny její funkce v dramatu s ohledem na její přítomnost a užití v dějinách dramatu, přičemž se zaměřuje na postavy poslů v Sofoklově Králi Oidipovi a Shakespearově Antoniovi a Kleopatře, a v kontextu současného mainstreamového britského dramatu v hrách Arkádie Toma Stopparda a Kodaň Michaela Frayna. Na základě kontrastů mezi příklady z klasických a současných her článek ukazuje, že posel mizí coby nezávislá postava, zatímco její funkce ve vyprávěcích strategiích přebírají ostatní, nezávislé postavy, a tím nahrazují funkce starší konvenční postavy, bezejmenného posla. Článek se rovněž zaměřuje na formální stránky vyprávění poslů, tzv. reportáž, a ukazuje, jak jsou taková vyprávění začleněna do celku dramatu.

  • Název v anglickém jazyce

    Transformation of the messener function in drama

  • Popis výsledku anglicky

    The present paper deals with the messenger character from the perspective of transformation of its function in drama regarding its presence and use in the history of drama where it focuses on messenger figures in Sophocles's Oedipus King and Shakespeare's Antony and Cleopatra, and in the context of contemporary mainstream British drama in the plays Arcadia by Tom Stoppard and Copenhagen by Michael Frayn. Based on the contrasts between examples from classical and contemporary plays,the study shows that Messenger disappears as an independent character while its functions within dramatic narrative strategies remain preserved as other main dramatic characters take on this function, which had belonged to nameless Messenger figures. It also focuses on formalaspects of messengers' narratives, the 'reportage', and it shows the ways these narratives are incorporated into the drama as a whole.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GAP409%2F11%2F1082" target="_blank" >GAP409/11/1082: Český divadelní strukturalismus: souvislosti a potenciál</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Theatralia

  • ISSN

    1803-845X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    17

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    286-300

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus